Anders Agebjörn är finalist i Forskar Grand Prix 2018

Den 27 november hålls finalen av årets Forskar Grand Prix på Nalen i Stockholm. Anders Agebjörn från institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet är en av sex finalister som ska tävla om vem som kan ge den mest fängslande, inspirerande och pedagogiska presentationen av sin egen forskning.

Den svenska bestämdheten – en knepig form och betydelse?

Forskar Grand Prix har arrangerats sedan 2012 och är en nationell tävling där forskare tävlar om vem som kan göra den bästa presentationen av sin forskning på högst 4 minuter. En expertjury bedömer, tillsammans med publiken, insatserna och utser sedan en vinnare. Anders Agebjörn kommer att tala om sitt pågående avhandlingsarbete där han studerar hur rysktalande personer lär sig svenska språkets bestämda form och betydelse.

- I ryskan finns ingen bestämd form, så meningen ”jag läser den nya boken” skulle på ryska bli ”jag läser ny bok”. Rysktalande studenter som ska lära sig svenska måste alltså lära sig både hur den bestämda formen ser ut och hur den används, säger Anders Agebjörn.

Bedöms utifrån framförande, förståelse och forskning

I år består juryn av Patrik Hadenius, vd för Utgivarna, Katrin Sundberg, skådespelare och regissör och Agnes Wold, professor/överläkare vid Göteborgs universitet. Presentationerna bedöms utifrån tre huvudkriterier: framförande (scennärvaro, gestaltning), förståelse (upplägg, berättande, begriplighet) och forskning (vetenskaplighet, beskrivning av vetenskaplig metod). Några av dessa kriterier kan ibland verka främmande för forskarsamhället och situationen kräver att forskaren anpassar sig.

Vad är hemligheten när ens forskning ska presenteras på 4 minuter - hur har du tänkt?
- Först och främst måste jag veta vad jag vill säga. Jag måste också göra en noggrann analys av kommunikationssituationen: vem ska säga vad till vem under vilka förutsättningar? Jag måste anpassa mig efter den situationen helt och hållet, och det kräver många aktiva beslut, säger Anders Agebjörn.

Genom att delta i Forskar Grand Prix visar deltagarna att forskning faktiskt kan förmedlas på ett begripligt, fängslande och inspirerande sätt samtidigt som de får möjlighet att vinna en tävling. Anders ser det dessutom som en chans att lyfta ämnesspecifika frågor.

- Målet är så klart att vinna tävlingen! Men ännu viktigare är att sprida kunskap om människans fantastiska språkförmåga och förståelse för den enormt komplexa uppgift det innebär att lära sig ett nytt språk.

Rösta fram årets forskningspresentatör online

Finalen kommer att direktsändas på nätet och alla som tittar har möjlighet att rösta fram vinnaren. Publikens röster väger dubbelt så tungt som juryns så det finns all anledning att lägga en röst på ditt favoritbidrag. En länk till direktsändningen kommer att finnas på https://forskargrandprix.se/ lagom till att finalen drar igång.

Tid: 27 november kl 14:00–16:00
Plats: Nalen i Stockholm / https://forskargrandprix.se/