Bli bättre på ditt jobb med en skrivarkurs

Ägnar du dig åt dolt skrivande eller sysslar du kanske med alldeles vanligt skrivande? Oavsett vilken typ så är en skrivarkurs vid Göteborgs universitet troligtvis något för dig. Anja Malmberg, kursansvarig på kvällskursen Skriva 15 hp, tror att alla kan ha nytta av att förbättra sitt skrivande.

Anja Malmberg, kursansvarig på kvällskursen Skriva 15 hp

På Göteborgs universitet kan du läsa kurser i skrivande, antingen på dagtid eller på kvällstid. Anja Malmberg är har utformat upplägget för kvällskursen Skriva, 15 hp, och har lång erfarenhet av att undervisa i skrivande.

- Från början är jag utbildad folkhögskollärare med svenska och teater som inriktning och jag har hållit i skrivarkurser i kanske 25–30 års tid. Först på studieförbund och folkhögskolor, och sedan på universitetet, säger Anja.

Men teater är inget som har blivit en del av skrivarkursen?
- Haha, nej, studenterna drabbas inte av det! Men om jag hade haft ett annat utrymme, i en längre kurs, så kanske det hade varit aktuellt. Skrivarkursen är dessutom inriktad på sakprosa och då får vi försöka att hålla oss till det.

Vad är sakprosa?
- Man kan säga att det är texter som är till för att förmedla faktiska upplysningar, till skillnad från skönlitteratur som ofta har andra syften, utöver det. Sakprosa är arbetslivets och samhällets texter.

Det handlar mycket om processen och om att få experimentera med språket i olika genrer.

Deltagarna upptäcker sin egen skrivprocess

Kursen består av två delkurser. Den första innehåller textteori och genreteori. Här får deltagarna en grundläggande förståelse för vad språk är och varför vi tänker som vi gör kring skriftspråk och skrivande. Under den andra delen får studenterna möjlighet att upptäcka sin egen skrivprocess.

- Ja, kursen handlar mycket om att deltagarna själva ska upptäcka hur de skriver. Vilka delar ingår i min skrivprocess? Vilka behöver jag pressa mig själv för att göra och vilka gör jag med glädje? Man får reda på hur man funkar som skribent och med utgångspunkt från det kan man modifiera hur man exempelvis ska arbeta gentemot en deadline. Så det handlar mycket om processen och om att få experimentera med språket i olika genrer.

Vad är genreteori?
- Genreteori handlar om vad det är som gör att vi uppfattar exempelvis en lärobokstext som en lärobokstext och inte som ett reportage. Varje läsare kan läsa ett reportage och en lärobokstext och sedan peka ut vad som är reportaget och vad som är lärobokstexten. Men varför uppfattar läsaren det? Det är det som är genreteori.

En kurs för både yrkesverksamma och studenter

Många som söker kursen är yrkesverksamma som vill förbättra sitt sätt att skriva, men det finns många yrkeskategorier där man skriver utan att egentligen tänka på det. Anja pratar om det som ”dolt skrivande”.

- Typexemplet är det skrivande som myndighetspersoner ägnar sig åt. De skriver ofta texter där vi inte tänker på att det finns en skribent bakom. För dessa är det viktigt att bli medvetna om hur de utformar sina texter – något som det också finns en hel del forskning på. Så om man har en känsla av att man befinner sig i den kategorin så ska man absolut söka kursen!

Är det bara yrkesverksamma som går kursen?
- Nej då, jag har en hel del vanliga studenter som går kursen. Jag hade en student för några år sedan som sa: ”Jag brukar alltid bara få G på mina tentor men nu när jag har förstått vad jag gjorde när jag skrev dem och har ändrat mitt sätt att skriva så inser jag att jag förmodligen hade kunnat få VG.” Och hon har förmodligen rätt i det. En medvetet skriven text är precis det en lärare på universitet vill ha.

Sakprosa är kreativt

Det finns alltid några som söker sig till kursen och tror att det är en kurs i kreativt skrivande. Trots detta väljer många att hänga kvar när de får reda på missförståndet. Sättet att tänka kring sakprosa, som de får med sig från Anjas kurs, är nämligen ofta till nytta även i kreativt skrivande. Den sista uppgiften i kursen består dessutom av att skriva en essä – en sakprosagenre med kreativa inslag.

- Jag tror att det är ett misstag att tro att sakprosa är okreativt. Det är bara en mer styrd kreativitet än den som fiktionsprosan tillåter. I de två sista uppgifterna på kursen skriver studenterna dels ett reportage som ska bygga på en intervju, dels en essä. I båda genrerna använder man sig av bildspråk, miljöbeskrivningar och personbeskrivningar. Så vi är inne och tassar på det kreativa skrivandet mot slutet av kursen.

Du har valt ut två texter som ett litet smakprov på vad studenterna skriver under kursen. Vad kan du säga om dem?
- Det är två essätexter så de kanske inte ser ut som man tänker sig att en tentatext på universitet ska se ut men det är egentligen för att det inte heller är det. På universitetet skriver man mängder med reflekterande texter men det är sällan vi ger det en specifik genre. Här har jag sagt ”skriv en reflekterande text” men jag har också gett det genren essä, vilket gör att det tillkommer en del språkliga experiment.

Läs studenttexterna

Essä av Per Jensfelt de Cloux

Essä av Robert Carlson

Vill du läsa en skrivarkurs på universitetet?

På Göteborgs universitet kan du läsa Skriva, grundkurs, på dag eller kvällstid. Du kan också välja att fördjupa dig i akademiskt skrivande.

Skriva, grundkurs 15 hp

Skriva, grundkurs 30 hp