Hon lär arkitekter att tala med beställare

Josefin Karlsson valde att läsa retorik vid Göteborgs universitet för att skaffa sig kunskap om hur hon skulle argumentera, skapa förståelse och inge förtroende för sig och sina arkitekturprojekt.

Josefin Karlsson har läst retorik vid Göteborgs universitet
Josefin Karlsson

– Under mina studier till arkitekt saknade jag en diskussion om hur vi som arkitekter talar om våra projekt och vikten av att anpassa hur vi talar om arkitektur beroende på mottagare, säger Josefin Karlsson.

Nyttiga kunskaper om retorik

Josefin Karlsson läste en retorikkurs i Göteborg.
– Kursen innebar att jag fick de verktyg jag sökte för att bli bättre på att argumentera och anpassa argument efter relevans och hållbarhet för mottagaren. Jag fick en bra grund att stå på och så gav det mig en enorm lust att försätta utvecklas och lära mig mer om retorik och presentationsteknik!

Skrev handbok om kommunikation och presentationsteknik

I boken "Retorikens kraft – hur arkitekter talar med beställare" ger Josefin Karlsson konkret vägledning i muntlig kommunikation och presentationsteknik. Boken är en handbok i kommunikation och presentationsteknik för såväl arkitektstudenter som yrkesverksamma arkitekter.
– Hade det inte varit för att jag läst retorik så hade jag inte fått idén till att skriva ett examensarbete om hur arkitekter kommunicerar och det hade absolut inte blivit någon bok, menar Josefin.

Strategisk kommunikation för arkitekter?

Kopplingen mellan retorik och arkitekter är kanske inte helt uppenbar.
– Därför känns det extra roligt att jag nu skrivit en bok om det. Jag tycker att fler borde läsa retorik! Alla med ett yrke där man någon gång behöver möta andra människor för att förklara eller övertyga om något borde läsa en kurs retorik tycker jag!

Josefin Karlsson har intervjuat både beställare och arkitekter för att fånga hur man vill bli uppfattad, vad man tycker är viktigast i presentationen och hur arkitekter på bästa sätt ska både kunna förmedla och sälja projektförslag.

Boken Retorikens kraft

Bokens upplägg

I första delen av boken berättar beställare och arkitekter hur de uppfattar arkitekters muntliga kommunikation och presentationsteknik. I andra delen ges både kunskap om klassisk retorik och konkreta tips på hur man kan vässa sin presentationsteknik.

För mer information, kontakta: Josefin Karlsson, arkitekt på Sweco, josefin.m.karlsson@sweco.se
Förlag: Studentlitteratur