Kristine Køhler Mortensen vald till sekreterare för IGALA

International Association for Gender and Language (IGALA) har beslutat att välja in Kristine Køhler Mortensen från institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet som ny sekreterare. Uppdraget löper över de kommande två åren och innefattar ett stort organisatoriskt ansvar i föreningen.

IGALA grundades 1999 och växte fram ur en språk- och kvinnogrupp på Universitetet i Kalifornien, Berkeley. Idag har gruppen växt till en internationell förening för språk- och genusforskare världen över där deras främsta uppgift har blivit att sprida forskning om språk, kön och sexualitet.

Organisationen ger bland annat ut tidskriften Gender and Language, de främjar bildandet av internationella och nationella nätverk och de arrangerar vart annat år en internationell konferens som samlar språk- och genusforskare från flera olika länder. 30 juni 2020 kommer den elfte IGALA-konferensen att hållas på Queen Mary University of London.

Ny sekreterare med ett skandinaviskt perspektiv

Ny sekreterare för organisationen blir alltså Kristine Køhler Mortensen. Med en bakgrund i Danmark och Sverige kommer hon att kunna bidra med ett särskilt perspektiv när det gäller IGALA:s arbete

- Jag brinner för att skapa mer uppmärksamhet kring språk- och genusstudier i norden och jag tror dessutom att jag kan bidra till IGALA:s arbete med särskilda erfarenheter från en skandinavisk kontext, säger Kristine Køhler Mortensen.

Kristine har tidigare publicerats i Gender and Language och hennes forskning är främst grundad i feministisk teori där hon fokuserar på tre olika områden 1) språk, kön och sexualitet i sociala medier 2) språk, sexualitet och migration och 3) språk, sexualitet och kolonialitet. Med denna bakgrund hoppas hon kunna tillföra mycket till organisationen.

- Jag är väldigt glad att bli vald till IGALA:s nästa sekreterare och jag tror absolut att mina vetenskapliga erfarenheter av språk och kön tillsammans med mina organisatoriska färdigheter kommer att vara till stor nytta i en organisation som förenar feministiska språkforskare globalt.

Läs mer om IGALA på deras webbplats