Nominerade till Aurora Diversity and Equality Award

I våras nominerades Linda Jansson, Alma Rauer, Mimmi Rombach, Kristin Rosendal, Lea Sittler, Leila Swartling och Amanda Terlevic till Aurora Diversity and Equality Award för deras arbete med Mammaforum. Nu har beskedet kommit att Mammaforum-projketet har gått vidare i nomineringsprocessen tillsammans med två andra projekt från olika europeiska lärosäten.

Mimmi Rombach, Leila Swartling och Alma RauerFrån vänster: Mimmi Rombach, Leila Swartling och Alma Rauer

Mimmi Rombach och Linda Jansson är tidigare studenter vid institutionen för svenska språket, Leila Swartling och Amanda Terlevic studerar just nu svenska som andraspråk och Alma Rauer är anställd som universitetsadjunkt i samma ämne. Samtliga vid instituonen för svenska språket. I slutet av november åker Alma Rauer till Antwerpen för att hålla ett föredrag om Mammaforum och dagen efter offentliggörs vilket projekt som får utmärkelsen.

Mammaforum-projektet

Projektet inleddes hösten 2014 och drivs av Mammaforum och studenter och personal vid institutionen för svenska språket. Mammaforum är en öppen mötesplats i Bergsjön för undervisning i svenska för nyligen invandrade gravida kvinnor, nyblivna föräldrar och deras små barn. Projektet syftar till att ge människor som av olika anledningar inte kan delta i samhällets vanliga former för undervisning i svenska (t.ex. sfi) tillgång till grundläggande språkutbildning. Projektet är utformat så det även ska vara till nytta för de deltagande studenterna och akademin.

Vill ni veta mer om Mammaforum-projektet kan ni läsa Studenter möter mammaforum, ett undervisningsprojekt i lärarutbildningen i Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 20.

Läs projektrapporten i ROSA20