Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

CLISS - Content and Language Integration in Swedish Schools

Finansiering: Vetenskapsrådet 
Projektet avslutades 2014 

Projektet har som huvudsakliga syften att kartlägga och undersöka hur gymnasieelever med svenska som modersmål samt elever med svenska som andraspråk i SPRINT-undervisning jämfört med vanlig undervisning, receptivt och produktivt utvecklar sitt akademiska skriftspråk i såväl engelska som svenska.

Ytterligare ett syfte är att studera eventuella skillnader i fråga om hur väl eleverna behärskar ämnesspecifika begrepp och termer i historia respektive biologi på svenska och engelska.

Vidare avser vi att studera eventuella genusskillnader samt genom internationella jämförelser utforska undervisningskontextens betydelse för undervisning på ett annat språk.

Från Institutionen för svenska språket medverkar Per Holmberg i projektet.

CLISS - Content and Language Integration in Swedish Schools

Kontaktinformation

Per Holmberg

Inst. för svenska språket, Box 200, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Renströmsgatan 6, rum F331

Telefon:
031-786 4468

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2015-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?