Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Program och abstract

Alla dokumenten är i pdf-format och öppnas i ett nytt fönster.

Torsdag 12 oktober

9.15–12.00 Terminologiworkshop
B3 332 ordförande Ruth Mulvad
12.00–13.00 Registrering
Utanför B3 313. Lunch på valfri plats.
13.00–13.15 Konferensens öppnande
B3 313
13.15–14.15

Plenarföreläsning
B3 313 ordförande Mikael Nordenfors

Alexandra Holsting

"How would I have interpreted the grammar of this language if English had never existed?" Om udfordringer og gevinster ved at bruge SFLs grammatikmodel på ikke-engelske sprog.

14.15–14.30 Paus
  Sektion A
B3 332 ordförande Kajsa Thyberg
Sektion B
B3 335 ordförande Per Holmberg
14.30–15.00

A1 Anna-Lena Fredriksson

Om deltagares och processers roller i samspelet mellan informationsflöden och grammatiska strukturer

B1 Kristin Torjesen Marti

Å kommunisere om klima. Sosial-semiotikk og SFL som verktøy for forskning på elevtekster om klima og miljø

15.00–15.30 Kaffe
15.30–16.00 A2 Thomas Hestbæk Andersen
Skaber eller håndterer vi verden?

B2 Theres Bellander, Anna-Malin Karlsson, Mats Landqvist, Ulla Melander Marttala & Zoe Nikolaidou

Interaktion, mediering och kunskaps-byggande – en modell för att analysera hälsolitteracitet i texter och samtal

16.00–16.30

A3 Yvonne Hallesson & Pia Visén

ICA – ett SFL-baserat analysverktyg med didaktisk relevans

B3 Linda Pfister

Omständigheter som grundar barns rätt till asyl. Varför perifera betydelser är centrala ideationella resurser i vägledande domar

16.30–17.00

A4 Veijo Vaakanainen

Logiska betydelse- och beroende-relationer i avancerade finska svenskinlärares berättelser

B4 Eva Maagerø & Aslaug Veum

Minnesmerke om et nasjonalt traume (Oslo og Utøya 22/7-2011) En multimodal analyse

19.00 Konferensmiddag

Fredag 13 oktober  

9.15–10.15

Plenarföreläsning Anders Björkvall

B3 313 ordförande Magnus Pettersson Ängsal

Det värdefulla skräpet: "Upcycling" som socialsemiotisk praktik

10.15–10.30 Kaffe
  Sektion C
B3 332 ordförande Magnus Pettersson Ängsal
 
Sektion D
B3 335 ordförande Lotta Olvegård
 10.30–11.00

C1 Matilda Björk

Den uppmanade patienten – en modelläsaranalys av sjukhusbroschyrer

D1 Claire Acevedo

SFL recontextualised as classroom pedagogy: interpersonal prosodies of semiotic "assonance" and "dissonance"

 11.00–11.30

C2 Gunilla Almström Persson

"Kredd till dig för vår senaste tweet!" Om närhetsstrategier och trovärdighet i myndighetsspråk på Twitter

 D2 Ann-Christin Randahl

Att kategorisera Facebook-inlägg som språkhandlingar

 11.30–12.00

C3 Anne M. Foss

Gud er kjærlighet. Mellompersonlig posisjonering og forhandling i Den norske kirkes trospresentasjoner på nett

D3 Robert Walldén

Genrer och kunskapsområden i två klassrum

 12.00–13.00  Lunch 
  Generalförsamling
B3 313 ordförande Thomas Hestbæk Andersen
13.00–13.30

C4 Andreas Nord

Omtänkta klarspråksråd: Hur kan ett SFG-perspektiv utveckla den praktiska språkrådgivningen?

D4 Oscar Björk
Glass, godis och guldkant: Innehållsliga teman i narrativa texter på lågstadiet
 13.30–14.00

C5 Magnus Levinsson & Anita Norlund

Den samtida diskursen om hjärnans betydelse i utbildning – analys av artikel i en lärarfacklig tidning

D5 Susanne Staf

Att resonera med rätt röst – en analys av mer och mindre framgångsrika elevsvar i 2013 års nationella historieprov för årskurs 9

14.00–14.15 Kaffe
14.15–15.15 

Plenarföreläsning
B3 313 ordförande Anna Maria Hipkiss

Anna-Vera Meidell Sigsgaard

Teaching to Wave. Scaffolding teaching bilingual students with discourse semantics and semantic waves 

 15.15–15.30 Konferensens avslutning

Plenarföreläsare

Anders Björkvall

Anders Björkvall är professor i svenska vid Örebro universitet, och har bland annat arbetat med frågor om hur SFL:s grammatiska teori kan vidgas för analys av multimodalitet, artefakter och diskurser. Han arbetar nu med ett projekt som kritiskt granskar statliga värdegrundstexter, "En ny genre och dess arkeologi: Svenska myndigheters värdegrunder", och det STINT-finaniserade projektet "Multimodal text and pedagogies in higher education" som är ett samarbete med Kapstadens universitet.

Det värdefulla skräpet: ”Upcycling” som socialsemiotisk praktik

Alexandra Holsting

Alexandra Holsting, lektor vid Institut for sprog og kommunikation vid Syddansk universitet, är uppmärksammad för sin forskning om grundläggande begrepp inom SFL (metafunktion, sats och satskomplex) och är författare till den senaste SFL-beskrivningen av ett nordiskt språk, boken: Teksten i grammatikken (tillsammans med Thomas Hestbæk Andersen).

How would I have interpreted the grammar of this language if English had never existed? Om udfordringer og gevinster ved at bruge SFLs grammatikmodel på ikke-engelske sprog

Anna-Vera Meidell Sigsgaard

Anna-Vera Meidell Sigsgaard är forskare och lärare på Institut for Skole og Læring vid Professionshøjskolen Metropol. Hon intresserar sig för hur SFL kan fungera som metaspråk i didaktiskt utvecklingsarbete, främst ur ett andraspråkspedagogiskt och –didaktiskt perspektiv. Anna-Vera har också publicerat bidrag till diskussionen om hur SFL kan kompletteras med sociologisk teoribildning om lärande, så kallad Legitimation Code Theory (LCT).

Teaching to Wave: scaffolding Teaching bilingual students with discourse semantics and semantic waves

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2017-10-09
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?