Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Svenska som andraspråk

Profilområdet svenska som andraspråk är brett och innefattar en rad olika inriktningar bland annat inom områden som andraspråksinlärning, andraspråksanvändning och andraspråksdidaktik.

Forskningen inom profilområdet omfattar för närvarande bland annat projekt om flerspråkighet, literacitet, ord- och grammatikinlärning och bedömning. En viktig och samhällsaktuell fråga inom området är också nyanländas lärande. En del av forskningen inom profilområdet är kopplad till projekt som finansieras av Skolverket och till externa uppdrag om utvecklingsarbete i utbildningsmiljöer som i växande grad präglas av flerspråkighet och mångfald.

Profilområdet svenska som andraspråk har utvecklats utifrån institutionens verksamhet inom ramen för Institutet för svenska som andraspråk (ISA), som med hjälp av ett statligt öronmärkt anslag har bedrivit forsknings- och utvecklingsprojekt inom ämnet sedan 1997.

Forskning i svenska som andraspråk

Forskarutbildning

Läs mer om forskarutbildningen i svenska som andraspråk.

Doktorander i svenska som andraspråk

Forskningsprojekt

Institutet för svenska som andraspråk (ISA)

Läs mer om Institutet för svenska som andraspråk (ISA).

Samverkan

Nätverk

Samarbetsprojekt

  • Samarbetsprojekt med Angered
  • Samarbetsprojekt med Ryaskolan

Publikationer

Uppdragsutbildning och utvecklingsarbete

 

Seminariet i Svenska som andraspråk

Seminarier förekommer vid icke regelbundna tider eller i samband med måndagsseminarierna.

Seminariet i svenska som andraspråk

 

Personer

  • Sören Andersson (språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, andraspråksundervisning, språkhandledning)
  • Carina Carlund
  • Ingegerd Enström (ordförråd, ordinlärning, ordkunskapsundervisning)
  • Qarin Franker (alfabetisering, vuxnas andraspråksinlärning, visuell litteracitet)
  • Maud Gistedt
  • Per Holmberg (elevers skrivande, genrepedagogik)
  • Camilla Håkansson (andraspråksutveckling, svenskans struktur i tvärspråklig belysning)
  • Sofie Johansson (datorbaserad bedömning av ordförråd, språkteknologisk (elev/ämnes)textanalys, lexikaliska profiler)
  • Britt Klintenberg (andraspråksutveckling, grundläggande litteracitet, nyanländas lärande, språkhandledning)
  • Lisa Loenheim (inlärningsordböcker, sammansättningar ur L2-perspektiv, språkhandledning)
  • Benjamin Lyngfelt (syntax, konstruktionsgrammatik, svenskans struktur i tvärspråklig belysning)
  • Margit Nelson Wareborn (språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, språkhandledning)
  • Lotta Olvegård
  • Julia Prentice (andraspråksanvändning, fraseologi, konstruktioner och andraspråksinlärning)
  • Marie Rydenvald (sociolingvistik, flerspråkighet och modersmål, språkanvändning)
  • Sofia Tingsell (grammatik, flerspråkighet, heritage language)
  • Elena Volodina (språkteknologi, datorstödd språkinlärning, korpus-baserade metoder)
  • Anna Winlund (läs- och skrivutveckling, språkhandledning)
Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2017-06-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?