Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Peter Andersson

Universitetslektor

Peter Andersson
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
peter.andersson@svenska.gu.se
031-786 4647

Rumsnummer: L412
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Lennart Torstenssonsgatan 6-8 , 41256 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se

Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 405 30 Göteborg

Om Peter Andersson

Mitt primära forskningsintresse är språkförändringar som kan sammanfattas under begreppet grammatikalisering. Genom i första hand korpussstudier studerar jag utvecklingen av formord och grammatiska konstruktioner i svenska och övriga nordiska språk. Teoretiska utgångspunkter och analysredskap hämtas från kognitiv lingvistik och språkbruksbaserd konstruktionsgrammatik. Jag är knuten till grammatikprofilen vid institutionen. Jag är även intresserad av språk- och skrivutveckling, särskilt i relation till skrivande i olika genrer och/eller digitala verktyg.

Pågående forskningsprojekt

a. Verbal pseudosamordning i fastlandsskandinaviska språk. I projektet studeras verbala pseudosamordningar som sitta och vänta, gå och fundera m.fl. i svenska, norska och danska. Projektet är påbörjat på egen forskningstid tillsammans med Kristian Blensenius och Torodd Kinn (Bergen).

b. Genrepedagogiskt skolprojekt. Tillsammans med kolleger vid institutionen deltar jag i ett projekt där jag intresserar mig för genrespecifika konstruktioner i olika typer av texter.

Avslutade forskningsprojekt

Digitala arenor i grundskolans läs- och skrivpraktiker. Finansierat av Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond 2012-2014. I projektet studerades tre olika klasser i åk 1-3 utifrån hur de arbetade med läs- och skrivaktiviteter i relation till olika typer av digitala verktyg, såväl utifrån ett elevperspektiv som ett lärarperspektiv.

Undervisning och handledning

Jag bedriver undervisning och handledning främst på grundläggande och avancerad nivå inom områdena grammatik och språkhistoria, på lärarprogrammets olika nivåer samt inom fristående kurser i svenska språket. Handledning och examination av examensarbeten inom förskolelärarprogrammet, ämneslärarprogrammet och fristående kurs. Bitr. handledare åt Linnea Bäckström och avhandlingsprojektet ha-utelämning i svenskan.

Samverkan/övrigt

Koordinator för grammatikseminariet samt medarrangör till grammatikfestivalen 2017-2018.

 

Senaste publikationer

Analys och textsamtal om multimodala digitala elevtexter
Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson
Text och kontext. Perspektiv på textanalys, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Screen-based literacy practices in Swedish primary schools
Peter Andersson, Sylvana Sofkova Hashemi
Nordic Journal of Digital Literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Koncessiva konstruktioner i förändring. Grammatikalisering möter konstruktionsgrammatik.
Peter Andersson
Svenskans beskrivning 34, Förhandlingar vid trettiofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning, Lund den 22-24 oktober 2014 / Anna W. Gustafsson, Lisa Holm, Katarina Lundin, Henrik Rahm och Mechtild Tronnier, [redaktörer], Lund, Lunds universitet, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Språkteknologi för svenska språket genom tiderna
Yvonne Adesam, Malin Ahlberg, Peter Andersson, Lars Borin, Gerlof Bouma et al.
Kungliga Skytteanska Samfundets Handlingar, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A case study on supervised classification of Swedish pseudo-coordination
Malin Ahlberg, Peter Andersson, Markus Forsberg, Nina Tahmasebi
Proceedings of the 20th Nordic Conference of Computational Linguistics, NODALIDA 2015, May 11-13, 2015, Vilnius, Lithuania, Linköpings universitet, Linköping University Electronic Press, Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

Kommunikationsmönster i digitala instruktionstexter : implikationer för språkutvecklande arbete i yngre åldrar. Skriv! Les! 2015
Peter Andersson, Sylvana Sofkova Hashemi
Skriv! Les! 2015 - Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy. 18. - 20. mai 2015, Stavanger, Norge, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Crossing borders by the use of digital tools in classrooms representing different socioeconomic backgrounds
Peter Andersson, Katarina Cederlund, Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi
NERA Symposium: “Situating literacies in educational settings”, 4-6 March 2015, Gothenburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Challenges of Change in Early Literacy Instruction
Peter Andersson, Katarina Cederlund, Sylvana Sofkova Hashemi, Anna Lyngfelt
SIG Writing: Conference on Writing Research 2014, 27-29 August 2014, University of Amsterdam and Utrecht University, Netherlands, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Analys av digitala, multimodala elevtexter i årskurs 1 och 2
Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson
Forum för textforskning 9, Göteborgs universitet, 12–13 juni 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 20

2017

Analys och textsamtal om multimodala digitala elevtexter
Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson
Text och kontext. Perspektiv på textanalys, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Screen-based literacy practices in Swedish primary schools
Peter Andersson, Sylvana Sofkova Hashemi
Nordic Journal of Digital Literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Koncessiva konstruktioner i förändring. Grammatikalisering möter konstruktionsgrammatik.
Peter Andersson
Svenskans beskrivning 34, Förhandlingar vid trettiofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning, Lund den 22-24 oktober 2014 / Anna W. Gustafsson, Lisa Holm, Katarina Lundin, Henrik Rahm och Mechtild Tronnier, [redaktörer], Lund, Lunds universitet, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Språkteknologi för svenska språket genom tiderna
Yvonne Adesam, Malin Ahlberg, Peter Andersson, Lars Borin, Gerlof Bouma et al.
Kungliga Skytteanska Samfundets Handlingar, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

A case study on supervised classification of Swedish pseudo-coordination
Malin Ahlberg, Peter Andersson, Markus Forsberg, Nina Tahmasebi
Proceedings of the 20th Nordic Conference of Computational Linguistics, NODALIDA 2015, May 11-13, 2015, Vilnius, Lithuania, Linköpings universitet, Linköping University Electronic Press, Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

Kommunikationsmönster i digitala instruktionstexter : implikationer för språkutvecklande arbete i yngre åldrar. Skriv! Les! 2015
Peter Andersson, Sylvana Sofkova Hashemi
Skriv! Les! 2015 - Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy. 18. - 20. mai 2015, Stavanger, Norge, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Crossing borders by the use of digital tools in classrooms representing different socioeconomic backgrounds
Peter Andersson, Katarina Cederlund, Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi
NERA Symposium: “Situating literacies in educational settings”, 4-6 March 2015, Gothenburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

The Challenges of Change in Early Literacy Instruction
Peter Andersson, Katarina Cederlund, Sylvana Sofkova Hashemi, Anna Lyngfelt
SIG Writing: Conference on Writing Research 2014, 27-29 August 2014, University of Amsterdam and Utrecht University, Netherlands, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Analys av digitala, multimodala elevtexter i årskurs 1 och 2
Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson
Forum för textforskning 9, Göteborgs universitet, 12–13 juni 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 20

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2017-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?