Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Lisa Loenheim

Doktorand

Lisa Loenheim
Doktorand
lisa.loenheim@svenska.gu.se
031-786 6411

Rumsnummer: L213
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Lennart Torstenssonsgatan 6-8 , 41256 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se

Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 405 30 Göteborg

Om Lisa Loenheim

Jag är doktorand i nordiska språk sedan hösten 2012. Jag har ett brett intresse för frågor som rör språk och språkinlärning, och jag har tidigare varit verksam som lärare i svenska och svenska som andraspråk på Göteborgs folkhögskola. Under doktorandtiden har jag kommit att intressera mig alltmer för kognitiva perspektiv på hur språk och språkinlärning fungerar. Min forskning befinner sig i skärningspunkten mellan profilområdena lexikologi och lexikografi, grammatik och svenska som andraspråk.

Mitt avhandlingsprojekt

Mitt avhandlingsprojekt handlar om processning och tolkning av sammansatta, svenska ord. Mot bakgrund av sammansättningars inbyggda relationspolysemi undersöker jag hur självklar betydelsen hos icke-metaforiska sammansättningar egentligen är enbart utifrån kunskap om de ingående leden. Jag undersöker också i vilken mån sammansättningar analyseras kompositionellt, och i vilken mån de hanteras som lexikala helheter. Bakgrunden är att jag som lärare i svenska och svenska som andraspråk erfarit att många icke-metaforiska sammansättningar med självklar betydelse för eleverna med svenska som modersmål (L1) framstått som mer ogenomskinliga för eleverna med svenska som andraspråk (L2). I min studie analyserar jag hur detta förhållande sammanhänger med L1/L2-skillnader i exponering för specifika sammansättningar och sammansättningsmönster.

Avhandlingsprojektet innefattar en större, empirisk undersökning där jag analyserar hur 200 gymnasieelever med olika språklig bakgrund (L1/L2) tolkar etablerade och tillfälliga sammansättningar. Arbetet utgår från kognitiv teori och antagandet om att språkliga erfarenheter påverkar språkbrukares mentala lexikon genom minnesbefästning (eng. entrenchment) av frekvent upprepade språkliga instanser och mönster. I studien analyserar jag vilken inverkan befästning av å ena sidan lexikala enheter, å andra sidan mönster eller scheman har på informanternas sammansättningstolkningar.

Handledare för avhandlingsprojektet är Anna Hannesdóttir och Sofia Tingsell.

Undervisning och handledning

Under doktorandtiden är jag tjänstledig från en tjänst som lärare i svenska och svenska som andraspråk på Göteborgs folkhögskola, där jag arbetat sedan 2004.

På Institutionen för svenska språket har jag tidigare undervisat i språkhistoria på fortsättningskursen i svenska. På lärarprogrammet har jag i olika omgångar arbetat med föreläsningar och grupphandledning inom ramen för kursmomentet ”vetenskaplig textstrimma”/”skrivstrimma”. Som språkhandledare vid Enheten för akademiskt språk (ASK) har jag tidigare handlett studenter på Handelshögskolan i vetenskapligt skrivande.

 

 

 

Senaste publikationer

Bortom ordklasser och satsdelar. Konstruktionsgrammatik i klassrummet
Julia Prentice, Lisa Loenheim, Benjamin Lyngfelt, Joel Olofsson, Sofia Tingsell
Svenskans beskrivning : [SvB.] 34, Förhandlingar vid trettiofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning, Lund den 22-24 oktober 2014, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Visar 1 - 4 av 4

2016

Bortom ordklasser och satsdelar. Konstruktionsgrammatik i klassrummet
Julia Prentice, Lisa Loenheim, Benjamin Lyngfelt, Joel Olofsson, Sofia Tingsell
Svenskans beskrivning : [SvB.] 34, Förhandlingar vid trettiofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning, Lund den 22-24 oktober 2014, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

2013

2012

Visar 1 - 4 av 4

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2017-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?