Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Per Holmberg

Professor

Per Holmberg
Professor
Akademisk grad: Docent,
per.holmberg@svenska.gu.se
031-786 4468
0735-790687

Rumsnummer: F311
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 41255 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
40530 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se

Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 40530 Göteborg

Om Per Holmberg

Professor i svenska språket med inriktning mot språkbruksforskning

Bakgrund

Jag anställdes vid institutionen som universitetslektor 2004 och har sedan dess forskat, handlett och undervisat framförallt i textanalys och skrivpedagogik. Jag är intresserad av hur samtal och text fungerar i olika sociala sammanhang. Utifrån det intresset har min forskning gällt så olika områden som ungdomssamtal, matlagningsprogram i tv, skolskrivande och runstenar. Sedan tidigare är jag högstadie- och gymnasielärare, och har vid universitet arbetat med att utveckla lärarutbildningen till en forskningsbaserad professionsutbildning.

En del av vad jag skrivit finns tillgängligt här: https://gu-se.academia.edu/PerHolmberg

Forskning

Under de sista åren har min forskning främst varit  inriktad mot skrivande i gymnasieskolan:

Text- och kunskapsutveckling i skolan (TOKIS) 2007-2010
Content and language integration in Swedish Schools (CLISS) 2011-2014

För att bättre kunna förstå vad som sker i och med texter av olika slag, har jag använt systemisk-funktionell grammatik, och varit med att utveckla teorin för beskrivning av svenskans grammatik och svenska texter i böckerna Grammatik med betydelse (2006) och Funktionell Textanalys (2011). I böckerna Mötesplatser (2014) och Mångfaldens möjligheter (2014) har jag tillsammans med kollegor presenterat aktuell svenskdidaktisk forskning.

Bland de forskargrupper där jag är deltar finns Forum för svenskdidaktisk forskning, GU:s styrkeområde lärande (LETstudion) och i Nordiska föreningen för systemisk-funktionell lingvistik (NFSFL).

Handledning

Flera doktorander har avslutat sina projekt där jag varit handledare eller bihandledare. Det har gällt den grammatiska konstruktionen av tankar i psykologsamtal (Inga-Lill Grahn) samt olika aspekter av elevers skrivande och läsning: bruk av grammatiska metaforer (Ulrika Magnusson), utveckling av dialogteknik (Mikael Nordenfors), arbete med förklarande text (Mariana Sellgren), projektarbete i grupp (Erik Boström), attityder till skrivundervisning (Ann-Christin Randahl) och flerspråkiga elevers läsning av läroböcker i historia (Lotta Olvegård) . För närvarande är jag handledare för Liivi Jakobson som undersöker hur lärare ger feedback på nätkurser för nybörjare i svenska.

För att stärka möjligheterna till forskarutbildning för verksamma lärare har jag varit med i ledningen för två forskarskolor: Språk och lärande i mångfaldsperspektiv (SLIM) 2008-2011 och Centrum för lärarforskning och utbildningsvetenskap (CUL) 2007-2011. Inom den senare forskarskolan är jag en av temaledarna för Lärande, text och språk.

Undervisningsintresse

På forskarnivå och avancerad nivå har jag ansvarat för kurser om text- och diskursteori, systemisk-funktionell grammatik och skrivforskning. I utbildningen av lärare och språkkonsulter deltar jag ofta i kurser om textanalys, grammatik och skrivande. Jag är också engagerad i fortbildning för verksamma lärare, bland annat inom det s.k. läslyftet.

Övrigt

På olika sätt har jag engagerat mig i det pågående arbetet med kvalitet och samordning, som studierektor för institutionens lärarutbildning, som medlem i institutionens styrelse, forskningskommitté och forskarutbildningskommitté, som medlem i rektors forskarutbildningsråd och som programledare för universitetets ämneslärarutbildning. Från och med juli 2015 är jag ledamot i Humanistiska fakultetsstyrelsen.

Senaste publikationer

Svaren på Rökstenens gåtor. En socialsemiotisk analys av meningsskapande och rumslighet
Per Holmberg
Futhark: International Journal of Runic Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Language and content learning in vocational subjects in Swedish upper secondary education
Ingrid Henning Loeb, Ann-Sofie Holm, Lotta Olvegård, Per Holmberg
NORDYRK, konferens, Roskilde 8-10 juni 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Texten i praktiken. Ett bidrag till förståelsen av den skrivna textens kontext
Per Holmberg
Kvale, G., E Maagerö & A. Veum (red.), Kontekst, språk og multimodalitet. Nyere socialsemiotiske perspektiver, Oslo, Fagbokforlaget, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Att tolka och skriva text i skolans olika ämnen.
Anna Lyngfelt, Per Holmberg, Robert Sjöberg
Del 1 i Modulen: Att tolka och skriva text i skolans alla ämnen, Läs- & skrivportalen. , Stockholm, Skolverket, Övrigt 2015
Övrigt

Förord
Olle Widhe, Peter Andersson, Per Holmberg, Anna Lyngfelt, Anna Nordenstam
Mångfaldens möjligheter: Litteratur- och språkdidaktik i Norden, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Inledning
Peter Andersson, Per Holmberg, Anna Lyngfelt, Anna Nordenstam, Olle Widhe
Mångfaldens möjligheter. Litteratur- och språkdidaktik i Norden, red. Andersson, Holmberg, Lyngfelt, Nordenstam, Widhe, Göteborg, Nätverket för svenska med didaktisk inriktning (SMDI), Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Constructing and Construing Written Argumentative and Expository Assignments in L1 and EFL
Britt Marie Apelgren, Per Holmberg
AILA World Congress 10-15 August 2014 Brisbane Australia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 39

2016

Svaren på Rökstenens gåtor. En socialsemiotisk analys av meningsskapande och rumslighet
Per Holmberg
Futhark: International Journal of Runic Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Language and content learning in vocational subjects in Swedish upper secondary education
Ingrid Henning Loeb, Ann-Sofie Holm, Lotta Olvegård, Per Holmberg
NORDYRK, konferens, Roskilde 8-10 juni 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Texten i praktiken. Ett bidrag till förståelsen av den skrivna textens kontext
Per Holmberg
Kvale, G., E Maagerö & A. Veum (red.), Kontekst, språk og multimodalitet. Nyere socialsemiotiske perspektiver, Oslo, Fagbokforlaget, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Att tolka och skriva text i skolans olika ämnen.
Anna Lyngfelt, Per Holmberg, Robert Sjöberg
Del 1 i Modulen: Att tolka och skriva text i skolans alla ämnen, Läs- & skrivportalen. , Stockholm, Skolverket, Övrigt 2015
Övrigt

2014

Förord
Olle Widhe, Peter Andersson, Per Holmberg, Anna Lyngfelt, Anna Nordenstam
Mångfaldens möjligheter: Litteratur- och språkdidaktik i Norden, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Inledning
Peter Andersson, Per Holmberg, Anna Lyngfelt, Anna Nordenstam, Olle Widhe
Mångfaldens möjligheter. Litteratur- och språkdidaktik i Norden, red. Andersson, Holmberg, Lyngfelt, Nordenstam, Widhe, Göteborg, Nätverket för svenska med didaktisk inriktning (SMDI), Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Constructing and Construing Written Argumentative and Expository Assignments in L1 and EFL
Britt Marie Apelgren, Per Holmberg
AILA World Congress 10-15 August 2014 Brisbane Australia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 39

Sidansvarig: Kristina Holmlid|Sidan uppdaterades: 2016-07-14
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?