Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Einar Korpus

Universitetsadj

Einar Korpus
Universitetsadj
Akademisk grad: Doktor,
einar.korpus@svenska.gu.se
031-786 4539

Rumsnummer: F335
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 41255 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
40530 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se

Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 40530 Göteborg

Om Einar Korpus

Reklamen och akademin

Jag har haft förmånen att ha två parallella karriärer. Den ena är reklamen, där jag är utbildad copywriter. Den andra är akademin, där jag är doktor i svenska språket. Det var professor Lars-Gunnar Andersson som tyckte att det kunde vara en bra idé att slå ihop reklamsvängen med språkvetarbanan och helt enkelt skriva en avhandling om språket i svensk reklam. Det blev så småningom doktorsavhandlingen Reklamiska, som kom 2008.

Professor i svenska vid Osaka universitet

Kombinationen språk och reklam har länge utgjort min professionella vardag. Under en period mellan 2010 och 2012 gjorde jag en avstickare till Japan, där jag var professor i svenska vid Osaka universitet. Det var två fantastiskt roliga år. Det är ju inte alls så att det vimlar av unga japaner som absolut vill lära sig svenska, men med ett befolkningsunderlag på runt 130 miljoner räcker det ganska långt med någon promille. Svenskundervisningen i Osaka är livskraftig och anrik.

Bok om humor i svensk reklam

Efter avhandlingen har jag forskat rätt sporadiskt. Jag skrev en bok om humor i svensk reklam, som kom på Norstedts 2009. Därefter har jag skrivit ett par artiklar, men i övrigt fokuserat på undervisning. Förutom reklam och reklamspråk brukar jag föreläsa om retorik och skrivande. Stilistik och språkvård ligger mig också varmt om hjärtat.

Det kan möjligen vara av kuriost intresse att jag har 1000 högskolepoäng. Det är inte så många som har det. Tur är väl det.

Läs mer

Reklamiska 2008
Skratta hela vägen till butiken - Om humor i reklamen 2009

Senaste publikationer

Reklam som språk och text - röster som övertygar?
Claes Ohlsson, Einar Korpus
I: Ledin, Per m.fl. (red.) Svenskans beskrivning 28. Förhandlingar vid Tjugoåttonde sammankomsten för svenskans beskrivning. Lund: Lund University Press, Kapitel i bok 2006
Kapitel i bok

Visar 1 - 2 av 2

2013

2006

Reklam som språk och text - röster som övertygar?
Claes Ohlsson, Einar Korpus
I: Ledin, Per m.fl. (red.) Svenskans beskrivning 28. Förhandlingar vid Tjugoåttonde sammankomsten för svenskans beskrivning. Lund: Lund University Press, Kapitel i bok 2006
Kapitel i bok

Visar 1 - 2 av 2

Sidansvarig: Kristina Holmlid|Sidan uppdaterades: 2016-07-14
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?