Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Malin Sandberg

Doktorand

Malin Sandberg
Doktorand
malin.sandberg@svenska.gu.se
031-786 3770

Rumsnummer: K435
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Lennart Torstenssonsgatan 6-8 , 41256 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se

Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 405 30 Göteborg

Om Malin Sandberg

Jag har varit doktorand i nordiska språk på institutionen sedan hösten 2014 och har en utbildningsbakgrund inom svenska och tyska språket samt genusvetenskap. I såväl forskning som undervisning har jag ett brett intresse för kritiska perspektiv och samspelet mellan text och kontext, och jag har särskilt kommit att arbeta med intersektionella perspektiv på språk och text. Min forskning är kopplad till institutionens profilområde Text och kontext.

Avhandlingsprojekt

I mitt avhandlingsprojekt studerar jag intertextualitet och interdiskursivitet i en serie myndighetstexter som rör en statlig satsning på kulturinsatser för äldre. Texterna tillhör olika genrer och har olika avsändare, men hänger samman i s.k. textkedjor genom att de behandlar (delvis) samma innehåll och ingår i en kommunikationskedja (jfr med hur en statlig utredning kan leda vidare till en proposition). På ett övergripande plan intresserar jag mig för vad som händer när texterna i dialog med tidigare texter beskriver samma sak, men till olika målgrupper och med olika syften, och hur diskurser om kultur och äldre formas och omformas i texterna.

Mer konkret undersöker jag två relaterade aspekter av dessa texter. Dels gör jag en intertextuell analys av hur texterna hänger ihop och förhåller sig till varandra, t.ex. hur vissa språkliga och innehållsliga aspekter flyttar, förändras och omförhandlas i och mellan texterna. Det handlar bl.a. om hur argument för satsningen ”reser” i textkedjan och förändras på vägen. Dels undersöker jag hur texterna språkligt konstruerar kulturinsatsernas deltagare och syfte. Det handlar till exempel om hur kultur beskrivs som meningsfullt i relation till målgruppen, och vilka roller deltagarna rent språkligt tilldelas i texterna.

Mina handledare är docent Andreas Nord och docent Hans Landqvist.

Undervisning

För närvarande (HT17) är jag inte inblandad i någon undervisning, men jag undervisar regelbundet på språkkonsultprogrammet och grundutbildningen i svenska språket (främst på fortsättningskursen). De kurser jag arbetar med ligger i första hand inom fältet för text- och diskursanalys, men emellanåt undervisar jag också på färdighetsinriktade kurser inom textproduktion i tal och skrift.

Tidigare har jag undervisat och handlett ingenjörsstudenter i skrivande och presentationsteknik på Avdelningen för fackspråk och kommunikation vid Chalmers tekniska högskola, samt undervisat i textanalys, sociolingvistik och retorik på diverse utbildningar vid Högskolan i Halmstad.

Andra uppdrag

  • Vice ordförande i doktorandföreningen

 

Senaste publikationer

"En mer meningsfull tillvaro". Mål och effekter i texter från en kulturpolitisk satsning på kultur för äldre
Malin Sandberg
Föredrag vid Forum för textforskning (FoT) 12, Linnéuniversitetet i Växjö den 13–14 juni 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Intertextualitet och rekontextualisering i en statlig satsning på kultur för äldre
Malin Sandberg
Föredrag vid Svenskans beskrivning 36, Uppsala universitet den 25–27 oktober 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Språkliga konstruktioner av ålder
Malin Sandberg
Föredrag vid Forum för textforskning (FoT) 10, Umeå universitet den 9–10 juni 2015., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Heteronormativitet i högre utbildning - förutsättningar och begränsningar för normkritisk högskolepedagogik
Malin Sandberg
Föredrag vid Högskolepedagogisk konferens i Göteborg (HKG 2015), Göteborgs universitet den 22 oktober 2015., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 6 av 6

2017

"En mer meningsfull tillvaro". Mål och effekter i texter från en kulturpolitisk satsning på kultur för äldre
Malin Sandberg
Föredrag vid Forum för textforskning (FoT) 12, Linnéuniversitetet i Växjö den 13–14 juni 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Intertextualitet och rekontextualisering i en statlig satsning på kultur för äldre
Malin Sandberg
Föredrag vid Svenskans beskrivning 36, Uppsala universitet den 25–27 oktober 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Språkliga konstruktioner av ålder
Malin Sandberg
Föredrag vid Forum för textforskning (FoT) 10, Umeå universitet den 9–10 juni 2015., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Heteronormativitet i högre utbildning - förutsättningar och begränsningar för normkritisk högskolepedagogik
Malin Sandberg
Föredrag vid Högskolepedagogisk konferens i Göteborg (HKG 2015), Göteborgs universitet den 22 oktober 2015., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

Visar 1 - 6 av 6

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2017-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?