Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyanlända i skolan- förutsättningar, lärande och skolframgång

Institutionen för svenska språket startade hösten 2016 ytterligare en teamutbildning - Nyanlända i skolan 4 (NYS 4). Det är cirka 80 lärare och rektorer som deltar.

Kompetensutveckling för skolteam

Nyanlända i skolan – förutsättningar, lärande och skolframgång. Det är namnet på svenska språkets kompetensutveckling för skolledare och lärare som pågått sedan våren 2014. Drygt 300 skolledare och lärare från 39 västsvenska kommuner har genomfört denna teamutbildning vid Göteborgs universitet. Den fjärde utbildningsomgången, NYS 4 startade i september 2016. Utbildningen fortsätter under våren och avslutas i maj 2017.

NYS 4 blir troligen den sista NYS-utbildningen vi ger som Skolverksuppdrag, men utbildningen finns som grund för olika uppdrag om kommuner eller enskilda skolor är intresserade. Vi har mycket kvalificerade lärarutbildare inom ämnet som kan åtaga sig utbildningar rörande såväl nyanlända som svenska som andraspråk, flerspråkig arbete i skolan och språkutvecklande ämnesundervisning med mera.

Aktuellt material om nyanländas lärande inom Skolverkets satsning "Läslyftet":

Läs- och skrivportalen: modul för lärare som ska undervisa i grundläggande litteracitet för nyanlända elever

 

Mer om nyanländas lärande

Kontaktpersoner

Kontaktpersoner för dig som vill veta mer om utbildningen Nyanlända i skolan (NYS)

Kursansvarig: Qarin Franker
qarin.franker@svenska.gu.se


Presentation: Nyanlända i skolan 1 (NYS1)

NYS1: En presentation med poster


Rekommendationer från EU om hur vi kan stimulera flerspråkighet i Europas skolor.

Speciellt riktat till beslutsfattare på olika nivåer.


Länkar


Media

Sidansvarig: Kristina Holmlid|Sidan uppdaterades: 2017-01-18
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?