Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyanlända i skolan- förutsättningar, lärande och skolframgång

Institutionen för svenska språket avslutade i juni 2017 den fjärde och sista teamutbildningen inom Skolverkets satsning, Nyanlända i skolan (NYS).

Kompetensutveckling för skolteam

Nyanlända i skolan – förutsättningar, lärande och skolframgång, det är namnet på svenska språkets kompetensutveckling för skolledare och lärare som möter nyanlända i sina skolor och kommuner. Utbildningen, som pågått sedan den första kursomgången startade i april 2014 och som avslutas i juni 2017 då den fjärde kursomgången får sina kursintyg eller betyg. Totalt har cirka 380 skolledare och lärare från nästan 60 skolor fördelade på ett 40-tal, huvudsak västsvenska, kommuner genomfört utbildningen här vid Göteborgs universitet.

NYS 4 var visserligen den sista NYS-utbildningen vi ger inom Skolverksuppdraget, men utbildningen finns kvar och kan ges som uppdragsutbildning om kommuner eller enskilda skolor är intresserade. Vi har många välkvalificerade lärarutbildare inom ämnet som kan leda utbildningar rörande såväl bemötande av nyanlända elever inom alla skolformer som mer språkligt inriktade kurser inom ämnet svenska som andraspråk, flerspråkig arbete i skolan och språkutvecklande ämnesundervisning med mera.

Aktuellt material om nyanländas lärande som producerats vid institutionen

Inom Skolverkets satsning Läslyftet finns på Lärportalen: Modulen "Grundläggande litteracitet för nyanlända elever" publicerades i december/januari 2017och vänder sig specifikt till svenska som andraspråkslärare och modersmålslärare i år 7-9 och på gymnasiets språkintroduktion men kan även användas av andra lärare och personal på skolan som möter nyanlända barn och ungdomar som inte tidigare haft möjlighet att gå i skolan. Arbetet med de åtta texterna, de sex undervisningsfilmerna och de praktiska uppgifterna och diskussionerna underlättas dock väsentligt om man i arbetslaget/teamet har minst en med svenska som andraspråkskompetens.

Till Lärportalen: Modulen "Grundläggande litteracitet för nyanlända elever"

Revidering av modulen "Tolka och analysera text, görs även den på sva-avdelningen och blir klar under 2017. Den kommer då att vara ännu mer anpassad till ett arbete i flerspråkiga klasser.

Mer om nyanländas lärande

Kontaktpersoner

Kontaktpersoner för dig som vill veta mer om utbildningen Nyanlända i skolan (NYS)

Kursansvarig: Qarin Franker
qarin.franker@svenska.gu.se


Presentation: Nyanlända i skolan 1 (NYS1)

NYS1: En presentation med poster


Rekommendationer från EU om hur vi kan stimulera flerspråkighet i Europas skolor.

Speciellt riktat till beslutsfattare på olika nivåer.


Länkar


Media

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2017-06-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?