Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Inrutad pedagogik – serietidningen i skolan

Seminarium

Lars Wallner, postdoktor vid Linköpings universitet, diskuterar sin avhandling Framing Education: Doing Comics Literacy in the Classroom (Wallner, 2017), utifrån metod, teori och resultat.

Intresset i serietidningar som material i svensk skola har gått uppåt de senaste åren med förlagsprojekt, forskningsstudier, såväl som lärardrivna praktik-nära projekt. Samtidigt har även publikationer av serier, och framförallt serier för barn och unga, ökat.

Baserat på detta, och serietidningens potential som new literacy-material, så är syftet med denna studie att öka kunskapen om hur lokala, situerade, litteracitets-praktiker görs med serier i skolan – alltså elevers och lärares meningsskapande praktiker med serier. Här studeras alltså den process där litteracitet görs, vilket kan ses som ett tillägg till studier av serier som kognitivt läsmaterial, som kunskapskälla, m.m.

Studien kombinerar litteracitets- och serieforskning, och använder ett diskursivt psykologiskt perspektiv för att undersöka aspekter av litteracitet inte som ett inre kunskapande perspektiv, utan som deltagare sociala konstruktioner, i linje med New Literacy Studies. Video-observationer har gjorts med klasser i åk 3 & 8 i två olika skolor i Sverige. Totalt deltar 77 elever och 6 lärare, och studiematerialet som helhet omfattar 36 timmar videodata. Med detta perspektiv och material är det således möjligt att undersöka aspekter av litteracitet och deltagares process i att skapa detta i grupp eller par. Aspekter specifikt relaterat till serier, såsom berättandestruktur, pratbubblor och ljudeffekter, tas upp i denna undervisning och analyseras och diskuteras i studien. Fokus för analysen ligger här på hur deltagarna konstruerar dessa perspektiv som litteracitet i sina samtal i klassrummet.

Studiens resultat visar konstruktioner av en serie-litteracitet (comics literacy), där deltagare konstruerar kombinationer av text och bild som specifikt för serietidningen, både när det gäller läsande och skrivande. De diskuterar och förhandlar vikten av dessa aspekter för förståelse av materialet de använder, och lägger tonvikt på bl.a. berättandeperspektiv och narrativ struktur, såväl som narrativa verktyg som pratbubblor och mellanrum. Till skillnad från tidigare teori om serie-litteracitet (t.ex. Hammond, 2009; Pustz, 1999) så visar resultatet av Wallners studie att detta är en dubbel form av litteracitet där just kombinationen av text och bild blir fokuspunkt för deltagares meningsskapande. Utöver detta så är även diskurser av serier en viktig aspekt i detta meningsskapande, där t.ex. diskurser kring seriers värde som läsmaterial, serien som barnlitteratur, m.m. görs till viktiga perspektiv. Detta baseras ofta på visuell-textuella aspekter av serierna, språkligt innehåll såväl som bildernas utformning, men det relaterar också till deltagarnas personliga litteracitet.

Lars Wallner kommer att diskutera deltagarnas konstruktioner av serie-litteracitet, hur detta relateras till klassrumsarbete, och vad det innebär att prata om, skapa, och läsa serier i klassrummet.

Föreläsare: Lars Wallner, postdoktor vid Linköpings universitet

Datum: 2018-10-19

Tid: 13:15 - 15:00

Kategorier: Svenska, Humaniora, Språk

Plats: Lennart Torstenssonsgatan 6-8
K235

Kontaktperson: Susanna Karlsson

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2018-01-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?