Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Grammatik som kunskapsområde i läromedel för gymnasiet

Seminarium

Anja Malmberg, universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning, redovisar resultat från en pilotundersökning. Pilotundersökningen är gjord inom ramen för ett projekt där hon studerar hur grammatikkapitlen i läromedel för åk 7–9 och gymnasiet är organiserade.

Abstract
Jag har ett pågående projekt där jag tittar på hur grammatikkapitlen i läromedel för åk 7–9 och gymnasiet är organiserade. Jag är mer intresserad av didaktiken i kapitlen än av hur grammatiken beskrivs. Fokus ligger alltså på hur grammatik lärs ut, snarare än vilken grammatik som lärs ut.

Under seminariet kommer jag att redovisa de resultat jag har ifrån en pilotundersökning där läromedel riktade till Svenska 1 i gymnasiet undersöktes. Den fråga som varit central för analysen är vad för slags kunskap grammatik framställs som genom läromedlens övningsmaterial. Med andra ord, vad är det man kan, när man kan grammatik? Kan man para ihop en specifik struktur med en term? Eller kan man säga något om språk? Eller kan man göra något med språk?

Jag vill diskutera resultaten i relation till läroplanens beskrivning av grammatik och i relation till vad forskningen uppfattar är kunskap om grammatik.

Föreläsare: Anja Malmberg, universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning

Datum: 2019-03-07

Tid: 13:15 - 14:15

Kategorier: Språk, Humaniora, Svenska

Arrangör: Institutionen för svenska språket

Plats: Humanisten,Renströmsgatan 6
H818

Kontaktperson: Kristian Blensenius

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2018-01-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?