Doktorandseminarium
Anna Winlund presenterar sitt pågående avhandlingsprojekt Grundläggande litteracitet för nyanlända elever med begränsad formell skolbakgrund på gymnasiets språkintroduktion.
Projekt undersöker undervisningen i svenska som andraspråk på gymnasiets introduktionsprogram för elever som saknar eller har begränsade tidigare erfarenheter av formell skolgång. Syftet är att undersöka utveckling och undervisning av grundläggande litteracitet. Preliminärt undersöks följande övergripande frågor: 1) Hur deltar eleverna i de litteracitetspraktiker som förekommer i undervisningen? 2) Hur kan de stöttas av sina lärare i detta deltagande?
Studien har en etnografisk ansats. Jag har följt en grupp elever som studerar i en s.k. takt-1-grupp på gymnasiets språkintroduktion under ett läsår (17/18) för att undersöka de litteracitetspraktiker som förekommer i klassrummet. Det empiriska materialet består av fältanteckningar och ljudinspelningar efter deltagande observationer i klassrummet (160 timmar), fältsamtal med elever och lärare, intervjuer med elever, med eller utan tolk och insamlat skriftligt material samt fotografier av miljöerna.
Under seminariet kommer en del preliminära resultat att presenteras. Jag kommer också att diskutera metodologiska och teoretiska utmaningar under mitt fortsatta arbete med projektet
Föreläsare: Anna Winlund, doktorand i svenska som andraspråk
Datum: 2019-04-01
Tid: 13:15 - 15:00
Kategorier: Humaniora
Arrangör: Institutionen för svenska språket
Plats:
Lennart Torstenssonsgatan 6-8
L308
Kontaktperson: Benjamin Lyngfelt