Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anna Winlunds mittseminarium

Doktorandseminarium

Anna Winlund presenterar sitt pågående avhandlingsprojekt Grundläggande litteracitet för nyanlända elever med begränsad formell skolbakgrund på gymnasiets språkintroduktion.

Projekt undersöker undervisningen i svenska som andraspråk på gymnasiets introduktionsprogram för elever som saknar eller har begränsade tidigare erfarenheter av formell skolgång. Syftet är att undersöka utveckling och undervisning av grundläggande litteracitet. Preliminärt undersöks följande övergripande frågor: 1) Hur deltar eleverna i de litteracitetspraktiker som förekommer i undervisningen? 2) Hur kan de stöttas av sina lärare i detta deltagande?

Studien har en etnografisk ansats. Jag har följt en grupp elever som studerar i en s.k. takt-1-grupp på gymnasiets språkintroduktion under ett läsår (17/18) för att undersöka de litteracitetspraktiker som förekommer i klassrummet. Det empiriska materialet består av fältanteckningar och ljudinspelningar efter deltagande observationer i klassrummet (160 timmar), fältsamtal med elever och lärare, intervjuer med elever, med eller utan tolk och insamlat skriftligt material samt fotografier av miljöerna.

Under seminariet kommer en del preliminära resultat att presenteras. Jag kommer också att diskutera metodologiska och teoretiska utmaningar under mitt fortsatta arbete med projektet

Föreläsare: Anna Winlund, doktorand i svenska som andraspråk

Datum: 2019-04-01

Tid: 13:15 - 15:00

Kategorier: Humaniora

Arrangör: Institutionen för svenska språket

Plats: Lennart Torstenssonsgatan 6-8
L308

Kontaktperson: Benjamin Lyngfelt

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2018-01-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?