Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Textsamtalens möjligheter och begränsningar i språkligt heterogena fysikklassrum

Högre seminarium

Det naturvetenskapliga skriftspråket utmanar många elever, och särskilt dem som lär på sitt andraspråk. Trots att eleverna behöver stöd i mötet med de skrivna ämnestexterna visar tidigare forskning att naturvetenskapliga läromedelstexter ägnas begränsat utrymme i undervisningen.

Med utgångspunkt i min avhandlingsstudie presenteras resultat kring hur två lärare, som själva uttryckt att de har ett språkligt fokus i fysikundervisningen och vana att undervisa i språkligt heterogena klassrum, stöttar andraspråkselevers möte med läromedelstexter. Datan har samlats in från ett fysikklassrum i åk 5 under en period på 9 veckor samt ett fysikklassrum i åk 8 under en period på 7 veckor, och består bl.a. av video och audioinspelningar.

Föreläsare: Jenny Uddling, universitetslektor, Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT, Högskolan i Borås.

Datum: 2020-01-27

Tid: 13:15 - 15:00

Kategorier: Humaniora

Plats: Humanisten,Renströmsgatan 6
J431

Kontaktperson: Charlotta Olvegård

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2018-01-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?