Avhandling om flerspråkiga elevers läsförståelse blev en lärarfavorit

Anna Lindholms avhandling om flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska har utsetts till Skolportens favorit.
– Det känns som en viktig bekräftelse att ämnet engagerar fler än bara mig, säger hon.

Anna Lindholm

Anna Lindholm disputerade i juni på Institutionen för svenska språket på Göteborgs universitet med avhandlingen Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet. Avhandlingen handlar om flerspråkiga elevers utveckling av läsförståelse under mellanstadietiden och hur lässtrategier kan vara ett konkret stöd i detta, både i ämnesundervisningen och när eleverna läser på egen hand.

Nu har hennes avhandling prisats av Skolporten. En lärarpanel bestående av verksamma lärare och lärarstudenter utsåg Anna Lindholms avhandling till sin favorit bland de senaste doktorsavhandlingarna.

– Jag tror att innehållet känns relevant för många lärare i dagens skola. Flerspråkiga elever finns i de flesta klassrum och texter används i de flesta skolämnen. Hur man som lärare konkret kan arbeta för att utveckla alla elevers läsförståelse är därmed något som angår alla lärare – oavsett ämne, säger hon.

Idag har Anna Lindholm en adjunktstjänst på Karlstad universitet på Institutionen för språk, litteratur och interkultur.