Ny professor med intresse för språk, samhälle och genus

Stina Ericsson på institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet har i dagarna utnämnts till professor i svenska med inriktning mot språksociologi och interaktion. Till en början intresserade sig Stina främst för interaktionen mellan människor och maskiner men med tiden har hennes forskningsintresse utvecklats till att allt mer inkludera interaktionen mellan människor, i det forskningsfält som kallas sociolingvistik.

- Min forskning har handlat om språklig interaktion, hur vi GÖR saker med språket. Jag har undersökt vad maskiner behöver göra för att förstå mänskligt språk bättre och bete sig mer mänskligt. Sedan har jag alltmer undersökt interaktion mellan människor, i det forskningsfält som kallas sociolingvistik och som studerar relationen mellan språk och samhälle, säger Stina Ericsson.

I sin forskning har Stina även intresserat sig för teknik i olika former och hon har både byggt robotar som kan prata och utvecklat appar att använda i forskningen. Utöver detta så har hon ett stort intresse för hur språk hänger samman med genus, sexualitet och funktionsnedsättning. Stina har särskilt tittat på barns interaktion, som till exempel hur barn pratar om familjer, relationer och kärlek. Intresset för språk är dessutom något som har följt Stina ända sedan barnsben.

- Jag har varit intresserad av språk sedan jag var liten. Så snart jag kunde skriva började jag samla ord från olika språk på papperslappar. Sociolingvistik växte fram som ett intresseområde mot slutet av min forskarutbildning, när jag insåg hur otroligt spännande kopplingen mellan språk och samhälle är, och att det finns mycket som är outforskat. Språk och interaktion är ju också något som vi alla är inblandade i hela tiden och använder för att bygga våra relationer med!

Hur ser du på att bli professor?
- Det är förstås spännande. Det är ju dels ett erkännande av det jag har gjort hittills och dels öppnar det nya möjligheter för framtiden. Jag ser en professur som en möjlighet att arbeta mer för andra: att hjälpa till att föra fram yngre forskare, att bidra i granskningsprocesser av akademiska texter och projektansökningar och att utveckla en inkluderande och stimulerande arbetsmiljö för alla.

Arrangerar internationell konferens om språk och sexualitet

Just nu ägnar sig Stina mycket åt kategoriseringar, dvs. hur vi människor delas in som olika sorters människor av språkliga etiketter och skyltar.

- Språkliga etiketter kan vara sådant som "funktionsvarierad" eller "cisperson", och skyltar är olika kombinationer av bilder och texter som styr oss i offentliga sammanhang, till exempel vilken entré vi förväntas använda eller vilket omklädningsrum, säger Stina.

Tillsammans med Tommaso Milani och Kristine Køhler Mortensen, också från institutionen för svenska språket, organiserar Stina nu en internationell konferens om språk och sexualitet – Lavender Languages and Linguistics. Konferensen hålls 2–4 maj 2019 på Konferenscentrum Wallenberg, här i Göteborg. Förutom detta är Stina också viceprefekt för forskarutbildningen vid sin institutionen och engagerar sig just nu i olika frågor som rör doktorander och forskarutbildning.

Sist men inte minst, hur firar man en professorstitel?
- Jag bjuder på tårta på jobbet så snart jag hittar en lucka i mitt schema!

Mer information om Stina Ericssons forskning

Till konferensen Lavender Languages and Linguistics