Ny sommarkurs: Prova på att dialektforska i sommar!

Vill du prova på att vara dialektforskare i sommar? Välkommen till kursen Dialektforskning i praktiken (7,5 hp) som är ett samarbete mellan Institutionen för svenska språket och Institutet för språk och folkminnen. Kursen vänder sig till dig som är nyfiken på hur det är att vara språkforskare, och som är intresserad av hur dialekter är uppbyggda, hur de förändras och varierar i vår samtid.

Kursen inleds med två veckors intensiv träning i dialektforskning, för att sedan följas av en självständig forskningsuppgift under sommaren. Uppgiften består i att spela in personer från det dialektområde du önskar och därefter träna på att beskriva de dialektala fenomen som intresserar dig. I slutet av sommaren träffas vi för att ta del av varandras studier och därigenom få en mer övergripande bild av dialektsituationen i dagens Sverige, liksom vad dialektforskning kan lära oss om språk och språkligt beteende.

Kursen ges i Institutet för språk och folkminnens lokaler på Vallgatan i centrala Göteborg. Välkommen till oss på Institutionen för svenska språket och Institutet för språk och folkminnen!