Sommarjobbare ska hjälpa demensforskningen

I veckan tilldelades Dimitrios Kokkinakis vid institutionen för svenska språket ett stipendium på 80 000 SEK från Demensförbundet. Stipendiet ska användas till att segmentera och transkribera flera hundra ljudinspelningar. Resultatet kommer att vara underlag för att studera hur man i språket kan upptäcka tidiga tecken på demens. Nu ska ett antal sommarjobbare rekryteras för att genomföra transkriptionerna

Dimitrios Kokkanakis, forskare i språkteknologi.

- Hittills har vi samlat in ljudinspelningar från 400 personer men för närvarande är datainsamlingen pausad på grund av COVID-19. Vi tänker däremot inte vänta utan börjar redan nu med att segmentera, organisera och transkribera det material vi har tillgång till, säger Dimitrios Kokkinakis.

Ljudinspelningarna innehåller test som ingår i en större longitudinell befolkningsstudie där man studerar äldre personer, födda i Göteborg, som antingen är kognitivt friska eller har lindriga former av kognitiv svikt. Syftet med studien är att försöka urskilja vad som karaktäriserar språkanvändningen hos dessa personer, och därmed öka förståelsen av demensutveckling och dess negativa inverkan på språket. Dimitris menar att bearbetningen av ljudinspelningarna är ett väldigt viktigt första steg.

- Segmentering och transkribering är det första men viktiga steget för att kunna göra språkteknologiska analyser på testernas innehåll. När inspelningarna väl är bearbetade kommer vi att leta efter lingvistiska särdrag i materialet genom en kombination av lingvistisk analys, språkteknologi och maskininlärning (AI).

För den som är intresserad av att arbeta med segmenteringen och transkriptionerna i sommar finns nu möjlighet att göra en ansökan online på Göteborgs universitets sökandeportal.

Sista ansökningsdag är 12 maj.

Läs mer om testerna som ska transkriberas på Språkbanksbloggen