Studenter examinerades genom podd om språkfrågor: "Mer intressant än en presentation"

När studenterna i Svenska med språkvetenskaplig inriktning skulle redovisa sina diskussioner kring språkriktighet valde läraren Maia Andréasson att examinera dem via podd.
- Det var lite nervöst men också roligt. Det blev mer intressanta diskussioner än vid en presentation, säger studenten Johanna Albinsson som läser Språkkonsultprogrammet på Göteborgs universitet.

När studenterna i Svenska med språkvetenskaplig inriktning skulle redovisa sina diskussioner kring språkriktighet valde läraren Maia Andréasson att examinera dem via podd.

Språkriktighet engagerar. Det var också anledningen till att Maia Andréasson valde just podd som examinationsformat för delkursen Språkets struktur 2 i kursen Svenska med språkvetenskaplig inriktning. Som lektor vid institutet för svenska språket har hon hört många diskussioner kring språkriktighetsfrågor som längre än mig eller längre än jag, när man ska använda de, dem och även dom samt särskrivningar.

- När vi använde presentationer i klassrummet som examinationsformat blev det oftast inte några djupare diskussioner. Trots att språkriktighet aldrig är svart eller vitt kom nyanserna inte alltid fram när studenterna var tvungna att prata inför hela klassen, säger Maia Andréasson.

Examination som inkluderar

Under läsåret 18/19 fick studenterna istället samtala i grupper om tre om ett språkriktighetsproblem i en podcast. Podden lades sedan upp i Canvas, en ny lärplattform på Göteborgs universitet. Efter inlämningen fick studenterna ge individuell respons på språkriktighetspoddarna. Examinationen blev därmed dels en gruppuppgift i samtalsformat, dels en individuell skrivuppgift.

- Ju större grupp man har desto viktigare är det att göra examinationer där alla får synas och höras. I det digitala klassrummet får alla mer utrymme än i det fysiska klassrummet. Det är mer inkluderande och passar även de studenter som har svårt att prata inför grupp eller de som till exempel har dyslexi, säger Maia Andréasson.

Lyssnare istället för en fysisk publik

Johanna Albinsson läser Språkkonsultprogrammet.
Foto: Jessica Oscarsson

Språkkonsultstudenterna Johanna Albinsson och Matilda Ljungberg gjorde tillsammans med Elin Söndergaard en podd om språkriktighetsfrågan längre än mig eller längre än jag. Ett format som passade dem bra.

- När man har en vanlig presentation hinner man bli så nervös bara av att vänta på sin tur. Här slipper man vänta men man slipper också en fysisk publik. Det kan påverka ens presentation om man till exempel ser att någon inte är intresserad. Sådana saker behöver man inte tänka på i en podd, säger Matilda.

Det håller Johanna med om och tillägger att diskussionen blir mer intressant.

- Det blir mycket mer avslappnat. Även om samtalet inte är helt improviserat är det mer naturligt än en presentation.

Inbyggt i lärplattformen

För Maia Andréasson har utvärderingsarbetet också gått enklare. Poddarna kan hon till exempel höra på vägen till jobbet, och de går att lyssna på om och om igen. En examinationsform hon tror kan passa fler lärare.

– Poddverktyget är inbyggt i den nya lärplattformen Canvas, så om man bara har en bra mall och ger bra instruktioner sköter det sig självt. Man behöver inte utnyttja alla superfunktioner utan det går att göra ganska enkelt.

Lyssna på Språkriktighetspodden

Svenska med språkvetenskaplig inriktning