Stort intresse kring forskning om språkbruk och sexualitet

Forskning kring språk och sexualitet lockade 120 föredragshållare och 150 åhörare på Konferenscentrum Wallenberg 2–4 maj. Årets Lavender Languages and Linguistics blev den största i konferensens historia.

– Det var hög kvalitet och mycket intressanta diskussioner, säger Tommaso Milano, professor och en av huvudarrangörerna.

Kristine Köhler Mortensen, Stina Ericsson och Tommaso Milani vid institutionen för svenska språket.

Lavender Languages and Linguistics samlar forskning om språk och sexualitet, bland annat om hur sexuella identiteter skapas genom språkbruk och om hur media framställer HBTQ och andra frågor om sexualitet. Under många år ägde konferensen rum vid American University i Washington DC, USA, där grundaren professor William L. Leap verkade. I år stod institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet som arrangör.

Forskningsresultat från hela världen

Tommaso Milani, professor i svenska språket och proprefekt, var nöjd efter tre intensiva dagar med föredrag kring forskningsområden såsom terminologi för trans- och intersexpersoner; språk, sexualitet och nationalism; språk, känslor och sexualitet; språk, sexualitet och identitet; flerspråkighet och sexualitet.

– Föreläsarna kom från olika delar av världen: Brasilien, Danmark, Sydafrika, USA och såklart Sverige, säger Milani.

Tillsammans med Stina Ericsson och Kristine Köhler Mortensen, professor och viceprefekt respektive postdoktor vid institutionen för svenska, arrangerade han den största Lavender Languages and Linguistics i konferensens historia med 120 föredrag.

"Tankeväckande"

Alessia Tranchese
Alessia Tranchese, lektor i kommunikation och tillämpad lingvistik.
Foto: Jessica Oscarsson

Alessia Tranchese, lektor i kommunikation och tillämpad lingvistik på University of Portsmouth, var en av föredragshållarna under torsdagen. Ett femtiotal åhörare i Wallenbergsalen kunde ta del av resultaten från Trancheses och Adriano Ferraresis korpusundersökning om hur våldtäkt framställs i brittisk press.

– Min forskning kretsar kring språk, kön och sexualitet så det här kändes som rätt plats för mig. Det var en intressant konferens och jag lyssnade på några föredrag som låg utanför mitt område som var väldigt tankeväckande, säger Tranchese.

Det var första gången hon deltog i Lavender Languages and Linguistics och även första gången i Göteborg.

- Jag gillade staden, särskilt alla träd!

Allmänheten bjöds in

Av de 120 föredragen var fem stycken plenarföreläsningar där allmänheten bjöds in.

– Det är ett sätt att göra viktiga forskningsresultat från olika världsdelar tillgängliga för en bredare publik, säger Milani.