Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Flerspråkighet och Svenska som andraspråk

Profilområdet Flerspråkighet och Svenska som andraspråk är brett och innefattar en rad olika inriktningar bland annat inom områden som andraspråksinlärning, andraspråksdidaktik, språkbruk i flerspråkiga miljöer, språkideologier, och språkpolitik.

Forskningen inom profilområdet omfattar för närvarande projekt om flerspråkighet utifrån sociolingvistiska, psykolingvistiska och språkstrukturella perspektiv, samt utbildningsfokuserade projekt om literacitet, läromedel, och ord- och grammatikinlärning och bedömning. En viktig och samhällsaktuell fråga inom området handlar också om hur nyanlända och andra migranter tillägnar sig svenska språket samt hur deras språkkunskaper framställs i media och samhälle t ex i debatter om svenska som andraspråk, modersmålsundervisning och liknande.

En del av institutionens verksamhet inom svenska som andraspråk har anknytning till och bedrivs med extern finansiering genom Skolverket och andra externa uppdrags-, utbildnings- och forskningsfinansiärer på kommunal, nationell och internationell nivå. Dessa uppdrag och projekt handlar bl.a. om utvecklingsarbete i utbildningsmiljöer som i växande grad präglas av flerspråkighet och mångfald. Denna verksamhet har utvecklats inom ramen för Institutet för svenska som andraspråk (ISA), som instiftades vid institutionen 1997 med hjälp av ett statligt öronmärkt anslag och som har bedrivit forsknings- och utvecklingsprojekt sedan dess.
 

FlerSvA lunchseminarium

Som gemensamt diskussionsforum för Flerspråkighet och svenska som andraspråk finns FlerSvA lunchseminarium som träffas onsdagar klockan 12.00–13.30 (lokal varierar).

Seminariets program

Personer

  • Anders Agebjörn
    grammatik, semantik, psykolingvistik
  • Emma Carlfjord
  • Qarin Franker
    andraspråkslitteracitet, multimodalitet, vuxnas andraspråksinlärning
  • Camilla Håkansson
    andraspråksinlärning, konstruktionsgrammatik, genrepedagogik
  • Sofie Johansson
    ordkunskap, bedömning av språklig kompetens, skolrelaterad och vetenskaplig litteracitet
  • Lisa Loenheim
    kognitiv grammatik, mentalt lexikon, tolkning av sammansättningar
  • Tommaso Milani
    språkpolitik, språkideologi, genus/sexualitet
  • Clara Palm
    modersmålsundervisning, flerspråkighet, språkanvändning
  • Julia Prentice
    kognitiva teorier om andraspråksinlärning, bruksbaserad konstruktionsgrammatik, flerspråkigt ordförråd
  • Marie Rydenvald
    flerspråkighet, språkanvändning, modersmålsbegreppet
  • Elena Volodina
    andraspråkskorpusar, infrastruktur för andraspråksforskning, felannotering
  • Anna Winlund
    Flerspråkighet, nyanlända elever, litteracitet

 

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2018-02-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?