Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Text och kontext

Inom profilområdet Text och kontext undersöks texter och samtal som hör hemma inom olika domäner av samhället, särskilt utifrån frågor om samspelet mellan språk och funktion. Många av forskarna arbetar med de olika roller texter och samtal kan ha inom utbildning och offentlig förvaltning men även inom andra yrken och sysselsättningar. Vad skriver unga i skolan – och varför? Hur utformar kommuner sin information för att nå ut till unga medborgare? Vilken funktion har språkväxling i skönlitteratur? Och hur ser samtal ut inom vården?

Området samlar forskare från olika forskningstraditioner: samtalsanalys, korpuslingvistik, diskursanalys, retorik, kognitiv och etnografisk skrivforskning, översättningsvetenskap med flera. Det som förenar är intresset för relationen mellan språket och det sammanhang där det används. Varför ser talande, skrivande och läsande ut just på ett visst sätt i ett visst sammanhang? Och hur bidrar språket till att skapa ett visst sammanhang? Samlat bidrar profilområdets breda forskning till att öka vår kunskap om hur texter och samtal formas och förändras av de verksamheter och sammanhang där de ingår.

Som gemensamma diskussionsforum anordnar profilområdet varje fredag antingen ett språkbruksseminarium eller en samtalslaboration.

Flera av utbildningarna vid Institutionen för svenska språket har nära koppling till forskningen inom profilområdet Text och kontext, exempelvis Språkkonsultprogrammet och Lärarutbildningen.

Är du intresserad av att samverka med oss? Vi är gärna med och forskar om sådant som är relevant i skola och arbetsliv. Vi kan bistå med vår expertis för att utreda eller utvärdera, och vi erbjuder också uppdragsutbildningar.

Språkbruksseminarier och samtalslaborationer

Som gemensamt diskussionsforum för Text och kontext finns Språkbruksseminarier och samtalslaborationer som träffas  klockan 13.15–15.00 (lokal och dag varierar).

Seminariets program

Personer

  • Anja Allwood
    översättningsvetenskap, språk och samhälle, textanalys
  • Ylva Byrman
    Samtalsanalys, skrivande i yrkeslivet, språkbruk i verksamheter, rättslingvistik
  • Stina Ericsson
    samtalsforskning, genus & sexualitet, digitala verktyg
  • Inga-Lill Grahn
    samtalsanalys, interaktion, sociolingvistik
  • Anna Grönberg
    sociolingvistik, dialektologi, språkvariation, språkförändring, språk och kön, isländska
  • Camilla Grönvall Fransson
    svenskämnesdidaktik, akademiskt skrivande, skriftbruk
  • Anna Hannesdóttir
    språkplanering på 1700-talet, texthistoria, den vetenskapliga textens utveckling
  • Karin Helgesson
    Diskursanalys, arbetslivets texter, texter och skrivande i offentlig förvaltning
  • Per Holmberg
    runtextforskning, systemisk-funktionell lingvistik, socialsemiotik, skrivforskning, svenskämnesdidaktik
  • Sofie Johansson
    datorbaserad textanalys, läsbarhet och komplexitet, ämnesspråk i skolkontext
  • Susanna Karlsson
    samtalsforskning, attityder, språkplanering, interaktionell lingvistik
  • Dimitrios Kokkinakis
    diskursanalys, lättläst, samtalsforskning, literacy
  • Sanna Kraft
    Läs- och skrivsvårigheter, textproduktion, språkförmåga
  • Kristine Køhler Mortensen
    interaktion, diskursanalys, sociolingvistik, genus & sexualitet, migration, sociala medier
  • Hans Landqvist
    fackspråklig kommunikation, språkmöten, flerspråkighet och språkväxling i skönlitteratur, översättningsvetenskap
  • Tommaso Milani
    CDA, multimodalitet, performativitet
  • Andreas Nord
    skrivforskning, klarspråksarbete, myndighetskommunikation
  • Mikael Nordenfors
    svenska med didaktisk inriktning, textanalys, textdidaktik
  • Ann-Christin Randahl
    elevers skrivande, kollegialt lärande, literacy
  • Rudolf Rydstedt
    retorik, metrik, stilistik
  • Malin Sandberg
    diskursanalys, myndighetskommunikation, intersektionalitet.
  • Barbro Wallgren Hemlin
    editionsfilologi, retorik, argumentation
  • Åsa Wengelin
    Litteracitet, skrivforskning, språklig tillgänglighet

 

Sidansvarig: Jessica Oscarsson|Sidan uppdaterades: 2018-02-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://svenska.gu.se/forskning/forskningsprofiler/text-och-kontext/
Utskriftsdatum: 2019-12-13