Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Institutionen för svenska språket

vid Humanistiska fakulteten

Institutionen för svenska språket
Box 200
405 30 Göteborg
Leveransadress: Lundgrensgatan 5, 412 56 Göteborg
Besöksadress: Lundgrensgatan 1B, 412 56 Göteborg

Webbplats: www.svenska.gu.se
Epost: svenska.exp@svenska.gu.se

Prefekt: Karin Helgesson

Om enheten

På institutionen för svenska språket kan du läsa svenska och svenska som andraspråk. Du kan också välja att fördjupa dig i någon del, till exempel skriva eller retorik. Om du är nyfiken på våra grannspråk kan du dessutom läsa danska. Vi ger kurser i svenska och i svenska som andraspråk inom lärarprogrammet. Vi har även ett stort utbud av uppdragskurser som kompetensutveckling.

Vid institutionen bedriver vi utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. Det finns tre forskarutbildningsämnen som leder till doktorsexamen:

  • Nordiska språk
  • Språkvetenskaplig databehandling
  • Svenska som andraspråk


Vid institutionen forskar vi också inom många områden. För närvarande utmärker sig fem profilområden:

  • Grammatik
  • Lexikologi och lexikografi
  • Språkteknologi
  • Svenska som andraspråk
  • Text och kontext

 

Senaste publikationer

The meanings of list constructions: Explicating interactional polysemy
Susanna Karlsson
Ethnopragmatics and Semantic Analysis Vol 1 edited by Kerry Mullan, Bert Peeters, and Lauren Sadow, Singapore, Springer Nature, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

The semiotics of spatial turbulence: Re/deterritorializing Israel-Palestine at a South African University
Natalija Cerimaj, Tommaso M. Milani, E. Dimitris Kitis
Reterritorializing Linguistic Landscapes: Questioning Boundaries and Opening Spaces ed. by David Malinowski and Stefania Tufi, London, Bloomsbury, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Youth styles
Rickard Jonsson, Henning Årman, Tommaso M. Milani
Routledge handbook of linguistic ethnography ed. by Karin Tusting, London, Routledge, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

SVALA: an Annotation Tool for Learner Corpora generating parallel texts
Elena Volodina, Arild Matsson, Dan Rosén, Mats Wirén
Learner Corpus Research conference (LCR-2019), Warsaw, 12-14 September 2019, Book of abstracts, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

From river to bank: The importance of sense-based graded word lists
David Alfter, Elena Volodina
EUROCALL 2019 - CALL and Complexity, Book of Abstracts, Louvain-la-Neuve, Belgium, 28-31 August 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

LEGATO: A flexible lexicographic annotation tool.
David Alfter, Therese Lindström Tiedemann, Elena Volodina
Linköping Electronic Conference Proceedings, No. 167, NEAL Proceedings of the 22nd Nordic Conference on Computational Linguistics (NoDaLiDa), September 30-October 2, Turku, Finland Editor(s): Mareike Hartman and Barbara Plank, Linköping university, Linköping University Electronic Press, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Interconnecting lexical resources and word alignment: How do learners get on with particle verbs?
David Alfter, Johannes Graën
Linköping Electronic Conference Proceeding, No. 167, NEAL Proceedings of the 22nd Nordic Conference on Computational Linguistics (NoDaLiDa), September 30-October 2, Turku, Finland / Editor(s): Mareike Hartman and Barbara Plank, Linköping university, Linköping University Electronic Press, Linköpings universitet, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Issue Salience on Twitter During Swedish Party Leaders’ Debates
Linn Sandberg, Ulf Bjereld, Karina Bunyik, Markus Forsberg, Richard Johansson
Nordicom Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Questionnaire Instrumentation for Strategic Vocabulary Learning in the Swedish as a Second Language Learning Context
Richard LaBontee
Studies in Second Language Learning and Teaching, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Personer

Visar 101 - 112 av 112

Namn Titel Telefon E-post
Andersson, Sören Universitetsadjunkt 031-786 4156 soren.andersson@svenska.gu.se
Petersson, Stellan Universitetsadjunkt 031-786 2958 stellan.petersson@svenska.gu.se
Eide, Stian Rødven Doktorand 031-786 1083 stian.rodven.eide@svenska.gu.se
Ericsson, Stina Professor, Viceprefekt 031-786 5282 stina.ericsson@svenska.gu.se
Karlsson, Susanna Universitetslektor, Studierektor 031-786 3051 susanna.karlsson@svenska.gu.se
Eklöf Brunnander, Susanne Studievägledare 031-786 5093 susanne.eklof.brunnander@svenska.gu.se
Lindström, Sven Kommunikatör 031-786 4531 sven.lindstrom@svenska.gu.se
Milani, Tommaso Professor, Proprefekt 031-786 4418 tommaso.milani@svenska.gu.se
Bodelson, Ulla Universitetsadjunkt 031-786 3818 ulla.bodelson@svenska.gu.se
Byrman, Ylva Universitetsadjunkt 031-786 5298 ylva.byrman@svenska.gu.se
Mohammed, Yousuf Ali Systemutvecklare yousuf.ali.mohammed@gu.se
Adesam, Yvonne Forskare 031-786 4540 yvonne.adesam@svenska.gu.se

Visar 101 - 112 av 112

Visar 1 - 10 av 1773

2020

The meanings of list constructions: Explicating interactional polysemy
Susanna Karlsson
Ethnopragmatics and Semantic Analysis Vol 1 edited by Kerry Mullan, Bert Peeters, and Lauren Sadow, Singapore, Springer Nature, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

The semiotics of spatial turbulence: Re/deterritorializing Israel-Palestine at a South African University
Natalija Cerimaj, Tommaso M. Milani, E. Dimitris Kitis
Reterritorializing Linguistic Landscapes: Questioning Boundaries and Opening Spaces ed. by David Malinowski and Stefania Tufi, London, Bloomsbury, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Youth styles
Rickard Jonsson, Henning Årman, Tommaso M. Milani
Routledge handbook of linguistic ethnography ed. by Karin Tusting, London, Routledge, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

2019

SVALA: an Annotation Tool for Learner Corpora generating parallel texts
Elena Volodina, Arild Matsson, Dan Rosén, Mats Wirén
Learner Corpus Research conference (LCR-2019), Warsaw, 12-14 September 2019, Book of abstracts, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

From river to bank: The importance of sense-based graded word lists
David Alfter, Elena Volodina
EUROCALL 2019 - CALL and Complexity, Book of Abstracts, Louvain-la-Neuve, Belgium, 28-31 August 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

LEGATO: A flexible lexicographic annotation tool.
David Alfter, Therese Lindström Tiedemann, Elena Volodina
Linköping Electronic Conference Proceedings, No. 167, NEAL Proceedings of the 22nd Nordic Conference on Computational Linguistics (NoDaLiDa), September 30-October 2, Turku, Finland Editor(s): Mareike Hartman and Barbara Plank, Linköping university, Linköping University Electronic Press, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Interconnecting lexical resources and word alignment: How do learners get on with particle verbs?
David Alfter, Johannes Graën
Linköping Electronic Conference Proceeding, No. 167, NEAL Proceedings of the 22nd Nordic Conference on Computational Linguistics (NoDaLiDa), September 30-October 2, Turku, Finland / Editor(s): Mareike Hartman and Barbara Plank, Linköping university, Linköping University Electronic Press, Linköpings universitet, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Issue Salience on Twitter During Swedish Party Leaders’ Debates
Linn Sandberg, Ulf Bjereld, Karina Bunyik, Markus Forsberg, Richard Johansson
Nordicom Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Questionnaire Instrumentation for Strategic Vocabulary Learning in the Swedish as a Second Language Learning Context
Richard LaBontee
Studies in Second Language Learning and Teaching, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 1773

Sidansvarig: Jessica Oscarsson|Sidan uppdaterades: 2017-04-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?