Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Ann-Christin Randahl

Universitetslektor

Ann-Christin Randahl
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
ann-christin.randahl@svenska.gu.se
031-786 3687

Rumsnummer: G309
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 41255 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 412 55 Göteborg

Om Ann-Christin Randahl

Sedan våren 2014 arbetar jag som lektor i didaktik på institutionen för svenska språket. Jag är intresserad av lärande, text och språk med fokus på elevers skrivande och lärares kollegiala lärande.
Min forskningsutbildning har jag fått i två olika forskarskolor: "Språk och lärande i mångfaldsperspektiv", en utbildning inom lärarlyftets regi som ledde fram till en licentiatexamen vid Göteborgs universitet och ”Forskarskolan Utbildningsvetenskap med inriktning mot didaktik”, som ledde fram till en doktorsexamen vid Örebro universitet och Södertörns högskola. I mitt licentiatsarbete intresserade jag mig för skrivandets mål och mening i gymnasieskolan och mitt avhandlingsarbete handlade om elevers skrivprocesser i svenska och fysik.

Pågående forskningsprojekt

För närvarande är jag postdoktor på 50 % vid Karlstads universitet i det VR-finansierade projektet ”Fortbildning på Facebook”.

I projektet undersöker vi Facebook-grupper för lärare och deras funktion som ett utvidgat kollegium.

Jag har även, liksom många andra, på olika sätt engagerats i arbetet med att ta fram material till regeringens satsning om fortbildning i läs- och skrivutveckling – Läslyftet. Som forskare har jag undersökt lärarnas lärande i de kollegiala samtal som är en central del i Läslyftets fortbildningsmodell. De kollegiala samtalen leds av en handledare, som är lärare i något av svenskämnena. Vilken roll handledarna har i Läslyftet samt vilken roll de spelar för skolutvecklingen på längre sikt är frågor som utreds i en pågående studie tillsammans med Pernilla Andersson Varga på Center för skolutveckling.

Undervisning och handledning

Som lektor undervisar jag främst på olika lärarprogram och ansvarar ofta för didaktiska moment i olika kurser.

Övrigt

Vid sidan av undervisning och forskning har jag för närvarande ett uppdrag som programledare för ämneslärarprogrammet. Detta uppdrag delar jag med Örjan Hansson.

Publikationer (ej från GUP)

 

Senaste publikationer

Språkhandlingar i professionella lärandegemenskaper på Facebook
Ann-Christin Randahl
Grammatik, kritik, didaktik: nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik / Hipkiss, Anna Maria (red.). Trettonde nordiska konferensen för systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik (NSFL 13), 12-13 October 2017 : Göteborg, Sweden , Göteborg, Göteborgs universitet, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Från samtalsledare till förändringsagent? Handledarens roll i Läslyftet
Pernilla Andersson Varga, Ann-Christin Randahl
Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning.Textkulturer. Karlstad 24-25 nov, 2016 / Redaktörer: Birgitta Ljung Egeland, Christina Olin Scheller, Marie Tanner, Michael Tengberg, Karlstad , Karlstads universitet Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Svensklärare på sociala medier : En ämnesdidaktisk analys av tre svensklärargrupper på Facebook
Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller, Jorryt van Bommel, Yvonne Liljekvist
Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Textkulturer. Karlstad 24-25 nov, 2016 / Redaktörer: Birgitta Ljung Egeland, Christina Olin Scheller, Marie Tanner, Michael Tengberg, Karlstad, Karlstads universitet Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Läslyftet och lärarnas lärande. En studie av de kollegiala samtalen
Ann-Christin Randahl
Svenskans beskrivning, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Elever skriver. Del 7 i Modulen: Tolka och skriva text i skolans alla ämnen.
Ann-Christin Randahl, Åsa Wengelin
Läs & Skrivportalen. Skolverket, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Strategiska skribenter. Skrivprocesser i fysik och svenska
Ann-Christin Randahl
Örebro , Örebro universitet, Doktorsavhandling 2014
Doktorsavhandling

Elevers skriftpraktiker - mer än att oreflekterat leverera en text på beställning
Ann-Christin Randahl
Skriftpraktiker hos barn och unga ISSN 1458-7777, Kapitel i rapport 2012
Kapitel i rapport

Visar 1 - 10 av 10

2018

Språkhandlingar i professionella lärandegemenskaper på Facebook
Ann-Christin Randahl
Grammatik, kritik, didaktik: nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik / Hipkiss, Anna Maria (red.). Trettonde nordiska konferensen för systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik (NSFL 13), 12-13 October 2017 : Göteborg, Sweden , Göteborg, Göteborgs universitet, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

2017

Från samtalsledare till förändringsagent? Handledarens roll i Läslyftet
Pernilla Andersson Varga, Ann-Christin Randahl
Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning.Textkulturer. Karlstad 24-25 nov, 2016 / Redaktörer: Birgitta Ljung Egeland, Christina Olin Scheller, Marie Tanner, Michael Tengberg, Karlstad , Karlstads universitet Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Svensklärare på sociala medier : En ämnesdidaktisk analys av tre svensklärargrupper på Facebook
Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller, Jorryt van Bommel, Yvonne Liljekvist
Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Textkulturer. Karlstad 24-25 nov, 2016 / Redaktörer: Birgitta Ljung Egeland, Christina Olin Scheller, Marie Tanner, Michael Tengberg, Karlstad, Karlstads universitet Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Läslyftet och lärarnas lärande. En studie av de kollegiala samtalen
Ann-Christin Randahl
Svenskans beskrivning, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

2016

2015

Elever skriver. Del 7 i Modulen: Tolka och skriva text i skolans alla ämnen.
Ann-Christin Randahl, Åsa Wengelin
Läs & Skrivportalen. Skolverket, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

2014

Strategiska skribenter. Skrivprocesser i fysik och svenska
Ann-Christin Randahl
Örebro , Örebro universitet, Doktorsavhandling 2014
Doktorsavhandling

2012

Elevers skriftpraktiker - mer än att oreflekterat leverera en text på beställning
Ann-Christin Randahl
Skriftpraktiker hos barn och unga ISSN 1458-7777, Kapitel i rapport 2012
Kapitel i rapport

Visar 1 - 10 av 10

Sidansvarig: Jessica Oscarsson|Sidan uppdaterades: 2017-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?