Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Per Holmberg

Professor

Per Holmberg
Professor
Akademisk grad: Docent,
per.holmberg@svenska.gu.se
031-786 4468
0735-790687

Rumsnummer: F311
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 41255 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 412 55 Göteborg

Om Per Holmberg

Professor i svenska språket med inriktning mot språkbruksforskning

Jag anställdes vid institutionen som professor 2016 och en av mina arbetsuppgifter är att vara med i ledningen av profilområdet Text och kontext, som är en av de största forskningsmiljöerna för språkbruksforskning i Norden. Utifrån ett intresse för hur samtal och text fungerar i olika sociala sammanhang har min forskning rört så olika områden som ungdomssamtal, matlagningsprogram i tv, elevtexter, platsannonser och runstenar. Också som lärare och handledare är jag inriktad mot språknära analyser av vad som händer i olika slags texter. Sedan tidigare är jag högstadie- och gymnasielärare, och med den bakgrunden har det varit naturligt att arbeta med att utveckla lärarutbildningen till en forskningsbaserad professionsutbildning.

En del av vad jag skrivit finns tillgängligt här.

Forskning

I min avhandling (Emotiv betydelse och evaluering i text 2002) utredde jag teoretiska och metodiska problem med att beskriva språkliga uttryck för värderingar, och jag använde då s.k. systemisk-funktionell grammatik. Sedan dess har jag varit med att utveckla teorin för beskrivning av svenskans grammatik och svenska texter. 

Pågående projekt

  • Rök runestone revisited (Vetenskapsrådet, 2017-2020) Projektet omvärderar tidigare tolkningar av, Rökstenen, Sveriges mest kända runsten, och utvecklar i samarbete med forskare från olika discipliner en helt ny förståelse av monumentet.

Avslutade projekt (urval)

  • Platsannonsens interpersonella grammatik (2018-2019) med Karin Helgesson
  • Modersmålsdidaktik i Norden (2016-2019) med Anna Nordenstam, Inst. för litteratur, religion och idehistoria
  • Textstruktur i gymnasieelevers diskursiva skrivande (Skolverket, 2017) med Britt-Marie Apelgren, Inst. för pedagogik och specialpedagogik
  • Feedback för skrivande. En kunskapsöversikt (Skolforskningsinstitutet, 2016-2018)

Handledning

Jag är för närvarande med och handleder följande doktorander:

  • Kajsa Thyberg som analyserar svenskans det-konstruktioner med hjälp av systemisk-funktionell grammatik.
  • Anna Winlund som genomför en etnografisk studie av hur nyanlända elever med kort skolbakgrund tillägnar sig svenskt skriftspråk.

Redan avslutade projekt på forskarnivå där jag varit handledare eller bihandledare har gällt den grammatiska konstruktionen av tankar i psykologsamtal (Inga-Lill Grahn), bruk av grammatiska metaforer (Ulrika Magnusson), utveckling av dialogteknik (Mikael Nordenfors), arbete med förklarande text (Mariana Sellgren), projektarbete i grupp (Erik Boström), attityder till skrivundervisning (Ann-Christin Randahl), flerspråkiga elevers läsning av läroböcker i historia (Lotta Olvegård) samt lärares feedback till flerspråkiga studerande (Liivi Jakobson).

Undervisning

På forskarnivå och avancerad nivå har jag ansvarat för kurser om text- och diskursteori, systemisk-funktionell grammatik och skrivforskning. I utbildningen av lärare och språkkonsulter deltar jag ofta i kurser om textanalys, grammatik och skrivande. 

Övrigt

På olika sätt har jag engagerat mig i det pågående arbetet med kvalitet och samordning, exempelvis som programledare för universitetets ämneslärarutbildning. En viktig uppgift har varit att stärka möjligheten till forskarutbildning för verksamma lärare genom olika forskarskolor.

Jag invaldes 2017 i Kungliga Vetenskaps- och Vitterhets-Samhället i Göteborg.

Senaste publikationer

Profession, praktikfält och pengar
Anna Nordenstam, Per Holmberg
Litteraturdidaktik : Språkämnen i samverkan / Ylva Lindberg och Anette Svensson (red.)., Stockholm, Natur och kultur, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

On the emergence of the L1 research field. A comparative study of PhD abstracts in the Nordic countries 2000–2017
Per Holmberg, Ellen Krogh, Anna Nordenstam, Sylvi Penne, Dag Skarstein et al.
L1-Educational Studies in Language and Literature, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Grammatik i funktionellt perspektiv
Per Holmberg
Att bli lärare i svenska / Caroline Liberg, Jon Smidt (red.)., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The development of academic vocabulary in Swedish
Per Holmberg
Investigating content and language integrated learning : insights from Swedish high schools / edited by Liss Kerstin Sylvén., Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Sånt vi gör med skrift – och den med oss
Per Holmberg
Sånt vi bara gör / redigerad av Jenny Nilsson, Susanne Nylund Skog och Fredrik Skott., Stockholm, Carlsson i samarbete med Institutet för språk och folkminnen, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Feedback i skrivundervisningen: Systematisk översikt 2018:01
Åsa Hirsh, Per Holmberg, Johan Samuelsson, Johan Wallin
Solna, Skolforskningsinstitutets systematiska översikter, Rapport 2018
Rapport

Språkvetenskap och utbildningsvetenskap
Per Holmberg
Varför språkvetenskap? Kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter. David Håkansson, Anna-Malin Karlsson (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

‘Nation’ and ‘race’ in the twentieth century scientific discourse on Viking Age runestones
Per Holmberg
La quatorzième Conférence Internationale d'Histoire des Sciences du Langage (ICHoLS XIV). August 28 - September 1, 2017, Paris, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 51

2014

Inledning
Peter Andersson, Per Holmberg, Anna Lyngfelt, Anna Nordenstam, Olle Widhe
Mångfaldens möjligheter. Litteratur- och språkdidaktik i Norden, red. Andersson, Holmberg, Lyngfelt, Nordenstam, Widhe, Göteborg, Nätverket för svenska med didaktisk inriktning (SMDI), Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Constructing and Construing Written Argumentative and Expository Assignments in L1 and EFL
Britt Marie Apelgren, Per Holmberg
AILA World Congress 10-15 August 2014 Brisbane Australia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Genre under förhandling. Gymnasister skriver deckare
Per Holmberg
Mötesplatser. Texter för svenskämnet / Ann Boglind, Per Holmberg, Anna Nordenstam (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Svenskämnets mötesplatser
Ann Boglind, Per Holmberg, Anna Nordenstam
Mötesplatser. Texter för svenskämnet / Ann Boglind, Per Holmberg, Anna Nordenstam (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Mötesplatser : texter för svenskämnet
Ann Boglind, Per Holmberg, Anna Nordenstam
Lund, Studentlitteratur, Lärobok 2014
Lärobok

2013

Placing the reader. On the connections of text, body and space
Per Holmberg
RASK: internationalt tidsskrift for sprog og kommunikation , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Skrivundervisning bör ha tydliga mål. TOKIS: En skrivpedagogisk modell för textaktiviteter och textsamtal i skolan
Per Ledin, Per Holmberg, Karolina Wirdenäs, Daroon Yassin
Resultatdialog 2013. Vetenskapsrådets rapportserie 4:2013 , Stockholm, Vetenskapsrådet, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Att skriva förklarande text. Text som deltagande i praktiker och aktiviteter.
Per Holmberg
Text, kontext och betydelse. Sex nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik, Södertörn, Södertörns Högskola, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

2012

Skolskrivande, genre och register. En jämförelse mellan två systemisk-funktionella kontextmodeller
Per Holmberg
Nordisk socialsemiotik : pædagogiske, multimodale og sprogvidenskabelige landvindinger /Thomas Hestbæk Andersen og Morten Boeriis (red.), Odense, Syddansk Universitetsforlag, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 51

Sidansvarig: Sven Lindström|Sidan uppdaterades: 2017-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://svenska.gu.se/om-oss/personal/?publicationPageNumber=3&selectedTab=2&feedbackForm=true&returnAddress=http%3A%2F%2Fsvenska.gu.se%2Fom-oss%2Fpersonal%2F%3FuserId%3Dxholmp&recipientName=Jessica+Oscarsson&encodedEmail=amVzc2ljYS5vc2NhcnNzb25Ac3ZlbnNrYS5ndS5zZQ&userId=xholmp
Utskriftsdatum: 2020-07-14