Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Per Holmberg

Professor

Per Holmberg
Professor
Akademisk grad: Docent,
per.holmberg@svenska.gu.se
031-786 4468
0735-790687

Rumsnummer: F311
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 41255 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 412 55 Göteborg

Om Per Holmberg

Professor i svenska språket med inriktning mot språkbruksforskning

Jag anställdes vid institutionen som professor 2016 och en av mina arbetsuppgifter är att vara med i ledningen av profilområdet Text och kontext, som är en av de största forskningsmiljöerna för språkbruksforskning i Norden. Utifrån ett intresse för hur samtal och text fungerar i olika sociala sammanhang har min forskning rört så olika områden som ungdomssamtal, matlagningsprogram i tv, elevtexter, platsannonser och runstenar. Också som lärare och handledare är jag inriktad mot språknära analyser av vad som händer i olika slags texter. Sedan tidigare är jag högstadie- och gymnasielärare, och med den bakgrunden har det varit naturligt att arbeta med att utveckla lärarutbildningen till en forskningsbaserad professionsutbildning.

En del av vad jag skrivit finns tillgängligt här.

Forskning

I min avhandling (Emotiv betydelse och evaluering i text 2002) utredde jag teoretiska och metodiska problem med att beskriva språkliga uttryck för värderingar, och jag använde då s.k. systemisk-funktionell grammatik. Sedan dess har jag varit med att utveckla teorin för beskrivning av svenskans grammatik och svenska texter. 

Pågående projekt

  • Rök runestone revisited (Vetenskapsrådet, 2017-2020) Projektet omvärderar tidigare tolkningar av, Rökstenen, Sveriges mest kända runsten, och utvecklar i samarbete med forskare från olika discipliner en helt ny förståelse av monumentet.

Avslutade projekt (urval)

  • Platsannonsens interpersonella grammatik (2018-2019) med Karin Helgesson
  • Modersmålsdidaktik i Norden (2016-2019) med Anna Nordenstam, Inst. för litteratur, religion och idehistoria
  • Textstruktur i gymnasieelevers diskursiva skrivande (Skolverket, 2017) med Britt-Marie Apelgren, Inst. för pedagogik och specialpedagogik
  • Feedback för skrivande. En kunskapsöversikt (Skolforskningsinstitutet, 2016-2018)

Handledning

Jag är för närvarande med och handleder följande doktorander:

  • Kajsa Thyberg som analyserar svenskans det-konstruktioner med hjälp av systemisk-funktionell grammatik.
  • Anna Winlund som genomför en etnografisk studie av hur nyanlända elever med kort skolbakgrund tillägnar sig svenskt skriftspråk.

Redan avslutade projekt på forskarnivå där jag varit handledare eller bihandledare har gällt den grammatiska konstruktionen av tankar i psykologsamtal (Inga-Lill Grahn), bruk av grammatiska metaforer (Ulrika Magnusson), utveckling av dialogteknik (Mikael Nordenfors), arbete med förklarande text (Mariana Sellgren), projektarbete i grupp (Erik Boström), attityder till skrivundervisning (Ann-Christin Randahl), flerspråkiga elevers läsning av läroböcker i historia (Lotta Olvegård) samt lärares feedback till flerspråkiga studerande (Liivi Jakobson).

Undervisning

På forskarnivå och avancerad nivå har jag ansvarat för kurser om text- och diskursteori, systemisk-funktionell grammatik och skrivforskning. I utbildningen av lärare och språkkonsulter deltar jag ofta i kurser om textanalys, grammatik och skrivande. 

Övrigt

På olika sätt har jag engagerat mig i det pågående arbetet med kvalitet och samordning, exempelvis som programledare för universitetets ämneslärarutbildning. En viktig uppgift har varit att stärka möjligheten till forskarutbildning för verksamma lärare genom olika forskarskolor.

Jag invaldes 2017 i Kungliga Vetenskaps- och Vitterhets-Samhället i Göteborg.

Senaste publikationer

Profession, praktikfält och pengar
Anna Nordenstam, Per Holmberg
Litteraturdidaktik : Språkämnen i samverkan / Ylva Lindberg och Anette Svensson (red.)., Stockholm, Natur och kultur, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

On the emergence of the L1 research field. A comparative study of PhD abstracts in the Nordic countries 2000–2017
Per Holmberg, Ellen Krogh, Anna Nordenstam, Sylvi Penne, Dag Skarstein et al.
L1-Educational Studies in Language and Literature, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Grammatik i funktionellt perspektiv
Per Holmberg
Att bli lärare i svenska / Caroline Liberg, Jon Smidt (red.)., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The development of academic vocabulary in Swedish
Per Holmberg
Investigating content and language integrated learning : insights from Swedish high schools / edited by Liss Kerstin Sylvén., Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Sånt vi gör med skrift – och den med oss
Per Holmberg
Sånt vi bara gör / redigerad av Jenny Nilsson, Susanne Nylund Skog och Fredrik Skott., Stockholm, Carlsson i samarbete med Institutet för språk och folkminnen, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Feedback i skrivundervisningen: Systematisk översikt 2018:01
Åsa Hirsh, Per Holmberg, Johan Samuelsson, Johan Wallin
Solna, Skolforskningsinstitutets systematiska översikter, Rapport 2018
Rapport

Språkvetenskap och utbildningsvetenskap
Per Holmberg
Varför språkvetenskap? Kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter. David Håkansson, Anna-Malin Karlsson (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

‘Nation’ and ‘race’ in the twentieth century scientific discourse on Viking Age runestones
Per Holmberg
La quatorzième Conférence Internationale d'Histoire des Sciences du Langage (ICHoLS XIV). August 28 - September 1, 2017, Paris, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 41 - 50 av 51

2010

Genrepedagogik i teori och praktik. Nyretorik och Sydneyskolan i två gymnasielärares klassrum.
Per Holmberg
Palm, R. m.fl. (red.) Svenskans beskrivning 30, Stockholm 10-11 oktober 2008, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Text, språk och lärande. Introduktion till genrepedagogik
Per Holmberg
Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Artikel i övriga tidskrifter 2010
Artikel i övriga tidskrifter

Vikingatidens evighetsmaskiner
Per Holmberg, Håkan Jansson
Bo65. Festskrift till Bo Ralph, Artikel i övriga tidskrifter 2010
Artikel i övriga tidskrifter

2009

Tid att lära genre. Utvärdering av "Språket i skolans ämnen och skolans ämnen i språket"
Per Holmberg
Malmö, Resurscentrum för mångfaldens skola, Rapport 2009
Rapport

Textsamtal för skrivande
Per Holmberg
Sjätte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Muntlighetens möjligheter – retorik, berättande, samtal. Uppsala 27-28 november 2008. Huvudredaktör: Ann Pelmér., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2009
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2007

Grammatik med betydelse. Att introducera systemisk-funktionell grammatik (SFG)
Per Holmberg, Anna-Malin Karlsson
Webbplats för Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet: Konferensen "Grammatik på högskolan: vad, varför, hur?" (Uppsala 23 mars 2007) <http://www.nordiska.uu.se/konferens/grammatik-hogskolan>, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2007
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2006

Grammatik med betydelse. En introduktion till funktionell grammatik
Per Holmberg, Anna-Malin Karlsson
Uppsala, Hallgren & Fallgren, Lärobok 2006
Lärobok

Funktionell grammatik för skolans textarbete
Per Holmberg
Språket och kunskapen : att lära på sitt andraspråk i skola och hö,kola : rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg / redaktörer: Inger Lindberg och Karin Sandwall, Kapitel i bok 2006
Kapitel i bok

2005

Cooking as entertainment.Text activities in a recipe
Per Holmberg
Semiotics from the North : Nordic approaches to systemic functional linguistics / Kjell Lars Berge, Eva Maagerø (eds.), Artikel i övriga tidskrifter 2005
Artikel i övriga tidskrifter

Tinas textaktiviteter
Per Holmberg
Svenskans beskrivning : [SvB.] 27, Förhandlingar vid Tjugosjunde sammankomsten för svenskans beskrivning, Växjö den 14 och 15 maj 2004 / utgivare: Gunilla Byrman, Artikel i övriga tidskrifter 2005
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 41 - 50 av 51

Sidansvarig: Sven Lindström|Sidan uppdaterades: 2017-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://svenska.gu.se/om-oss/personal/?tipFriend=true&tipUrl=http%3A%2F%2Fsvenska.gu.se%2Fom-oss%2Fpersonal%2F%3FpublicationPageNumber%3D5%26selectedTab%3D2%26userId%3Dxholmp&publicationPageNumber=5&selectedTab=2&userId=xholmp
Utskriftsdatum: 2020-07-07