Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Julia Prentice

Universitetslektor

Julia Prentice
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
julia.prentice@svenska.gu.se
031-786 2592
0735-691108

Rumsnummer: G311
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Lundgrensgatan 1B , 41256 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se
Besöksadress: Lundgrensgatan 1B , 412 56 Göteborg

Om Julia Prentice

Utbildning

  • Filosofie magister i nordiska språk
  • Filosofie doktor i svenska som andraspråk


Disputerade 2010 i svenska som andraspråk vid Institutionen för svenska språket (Göteborgs universitet) på en fraseologiskt inriktad avhandling om konventionaliserade uttryck bland unga språkbrukare i flerspråkiga miljöer. Har sedan dess arbetat med undervisning och forskning i svenska som andraspråk vid institutionen, samt språkhandledning vid olika fakulteter inom Göteborgs universitet.

Tjänst

Sedan 2013 anställd som lektor i svenska som andraspråk. Undervisar på olika kurser inom ämnet och är dessutom inblandad i olika forskningssamarbeten som rör andraspråksinlärning och andraspråksutveckling, närmare bestämt inlärning, behärskning och användning av konstruktioner och flerordsenheter i ett andraspråk.

Forskningsintressen

Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling, flerspråkighet, fraseologi, språkliga konventioner, konventionaliserade uttryck, språkinlärning och kognition, metaforteori, konstruktionsgrammatik och usage-based teori.

Aktuella projekt

Konstruktioner i svenska som andraspråk. Ett bruksbaserat perspektiv på andraspråksforskning- och undervisning

Bruksbaserad lingvistik och konstruktionsgrammatik har under de senaste decennierna uppmärksammats i stigande grad inom bl.a. didaktiskt inriktad andraspråksforkning. Ett problem när det gäller tillämpning av konstruktiongrammatik i andraspråksundervisning är att både undervisningsmaterial och deskriptiva resurser i stor utsträckning behandlar grammatik och lexikon som separata system och man som lärare ofta får hitta egna lösningar för att täcka det språkliga området mellan generella regler och fasta fraser. Ett led i att överbrygga detta deskriptiva glapp kan tänkas vara utvecklingen av konstruktikonresurser. Det svenska konstruktikonet (SweCcn) är en fritt tillgänglig databas med svenska konstruktionsbeskrivningar. SweCcn är inte specifikt uppbyggt som en pedagogisk resurs men projektet har från början haft som delsyfte att beskriva konstruktioner som av olika anledningar kan anses vara speciellt relevanta ur ett L2-perspektiv. Med utgångspunkt i databasen har det startats ett projekt som syftar på att utforska och utpröva implementeringen av konstruktionsgrammatik i undervisningen i svenska som andraspråk.

 

SweLL – Infrastruktur för svenska som andraspråk
Projektet SweLL (Swedish Learner Language) är ett forskningsinfrastrukturprojekt vid Språkbanken som finanseras av Riksbankens Jubileumsfond. Projektet syftar till att skapa en plattform för att samla in, digitalisera, normalisera, lingvistiskt annotera och elektroniskt tillgängliggöra texter skrivna av inlärare av svenska. Projektledare är Elena Volodina.
Läs mer på språkbankens hemsida:


https://spraakbanken.gu.se/swe/swell_infra

 

Senaste publikationer

Annotation of learner corpora: first SweLL insights.
Elena Volodina, Lena Granstedt, Beáta Megyesi, Julia Prentice, Dan Rosén et al.
Proceedings of SLTC 2018, Stockholm, October 7-9, 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learner Corpus Anonymization in the Age of GDPR: Insights from the Creation of a Learner Corpus of Swedish
Beata Megyesi, Lena Granstedt, Sofia Johansson, Julia Prentice, Dan Rosén et al.
Proceedings of the 7th Workshop on NLP for Computer Assisted Language Learning (NLP4CALL 2018) at SLTC, Stockholm, 7th November 2018 / edited by Ildikó Pilán, Elena Volodina, David Alfter and Lars Borin, Linköpings universitet, Linköping University Electronic Press, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Academic Language in a Nordic Setting - Linguistic and Educational Perspectives
Ruth Vatvedt Fjeld, Kristin Hagen, Birgit Henriksen, Sofie Johansson, Sussi Olsson et al.
Oslo, University of Oslo, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

A Friend in Need? Research agenda for electronic Second Language infrastructure.
Elena Volodina, Beata Megyesi, Mats Wirén, Lena Granstedt, Julia Prentice et al.
Proceedings of the Swedish Language Technology Conference, Umeå Universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bortom ordklasser och satsdelar. Konstruktionsgrammatik i klassrummet
Julia Prentice, Lisa Loenheim, Benjamin Lyngfelt, Joel Olofsson, Sofia Tingsell
Svenskans beskrivning : [SvB.] 34, Förhandlingar vid trettiofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning, Lund den 22-24 oktober 2014, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Ett svenskt konstruktikon. Grammatik möter lexikon
Benjamin Lyngfelt, Lars Borin, Linnéa Bäckström, Markus Forsberg, Leif-Jöran Olsson et al.
Svenskans beskrivning : Förhandlingar vid Trettiotredje sammankomsten för svenskans beskrivning. Helsingfors den 15–17 maj 2013, Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 23

2018

Annotation of learner corpora: first SweLL insights.
Elena Volodina, Lena Granstedt, Beáta Megyesi, Julia Prentice, Dan Rosén et al.
Proceedings of SLTC 2018, Stockholm, October 7-9, 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learner Corpus Anonymization in the Age of GDPR: Insights from the Creation of a Learner Corpus of Swedish
Beata Megyesi, Lena Granstedt, Sofia Johansson, Julia Prentice, Dan Rosén et al.
Proceedings of the 7th Workshop on NLP for Computer Assisted Language Learning (NLP4CALL 2018) at SLTC, Stockholm, 7th November 2018 / edited by Ildikó Pilán, Elena Volodina, David Alfter and Lars Borin, Linköpings universitet, Linköping University Electronic Press, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

2017

Academic Language in a Nordic Setting - Linguistic and Educational Perspectives
Ruth Vatvedt Fjeld, Kristin Hagen, Birgit Henriksen, Sofie Johansson, Sussi Olsson et al.
Oslo, University of Oslo, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

2016

A Friend in Need? Research agenda for electronic Second Language infrastructure.
Elena Volodina, Beata Megyesi, Mats Wirén, Lena Granstedt, Julia Prentice et al.
Proceedings of the Swedish Language Technology Conference, Umeå Universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bortom ordklasser och satsdelar. Konstruktionsgrammatik i klassrummet
Julia Prentice, Lisa Loenheim, Benjamin Lyngfelt, Joel Olofsson, Sofia Tingsell
Svenskans beskrivning : [SvB.] 34, Förhandlingar vid trettiofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning, Lund den 22-24 oktober 2014, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

2014

Ett svenskt konstruktikon. Grammatik möter lexikon
Benjamin Lyngfelt, Lars Borin, Linnéa Bäckström, Markus Forsberg, Leif-Jöran Olsson et al.
Svenskans beskrivning : Förhandlingar vid Trettiotredje sammankomsten för svenskans beskrivning. Helsingfors den 15–17 maj 2013, Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 23

Sidansvarig: Jessica Oscarsson|Sidan uppdaterades: 2017-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://svenska.gu.se/om-oss/personal/?userId=xgroju
Utskriftsdatum: 2019-08-21