Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sofie Johansson

Forskare

Sofie Johansson
Forskare
Akademisk grad: Docent,
sofie.johansson@svenska.gu.se
031-786 4203

Rumsnummer: F315
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Lundgrensgatan 1B , 41256 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se
Besöksadress: Lundgrensgatan 1B , 412 56 Göteborg

Om Sofie Johansson

Forskning

  • Forskning kring frågor om ordförrådet i lärobokstexter.
  • Lexikaliska profiler
  • Statistisk analys
  • Textkomposition och läsbarhet

Projektarbete

  • OrdiL - Kartläggning av ordförrådet i lärobokstexter.
  • Språkbruk - Språk och språkbruk i invandrartäta storstäder.
  • ILK - Inlärarkorpusar

Tidigare anställningar och förordnandetider

Anställning under perioden 1992-1995 som lärare eller labbhandledare i följande kurser:

Artificiell intelligens (1992), Inst. för matematiska vetenskaper, Göteborgs universitet

Datalingvistik (1993, 1995), Inst. för svenska språket, Datalingvistprogrammet, GU

Datorstödd textforskning (1995), Inst. för svenska språket, GU

Projektanställningar sedan 1992:

  • DELTA-projektet, Psykologiska inst., GU, 1992-1994. Arbetsuppgifter: Utveckling av multimediala system för att stimulera språkinlärning för barn med olika typer av motoriska handikapp.
  • SAOL (Svenska Akademiens Ordlista), fin. av Svenska Akademien, 1993-1994. Arbetsuppg.: Standardisering och databasutveckling av lexikaliska resurser.
  • DISA (Datorstöd i språkundervisningen), GU, 1993. Arbetsuppg.: Utveckling av ett språkoberoende CALL-verktyg för lärare och studenter.
  • Språkbanken, GU, 1994-1996. Arbetsuppg.: Standardisering av elektroniska texter (TEI), arbete med Brill Tagger och ordklasstaggning av svenska texter.
  • OSA - SAOB (Svenska Akademiens Ordbok), fin. av Svenska Akademien, 1994-1999. Arbetsuppg.: Standardisering av lexikaliska resurser (TEI), utveckling av gränssnitt och sökrutiner för WWW, utveckling av en bibliografisk databas i web-format.
  • Datorstödd grammatisk analys i svenska (DAGAS), Inst. för svenska språket, GU, 1995-1996. Arbetsuppg.: Utveckling av datorstödda övningar i grammatisk analys inom svenskämnet med fokus på ordklasstaggning.
  • Ett flerspråkigt programmeringsverktyg och databas med fokus på narkotika (AVENTINUS), fin. av Europeiska unionen, 1996-1999. Arbetsuppg.: Utveckling av en lemmatiserare och integrering av språkteknologiska analysverktyg i GATE-miljön.
  • Språkbanken, GU, 2000-2001. Arbetsuppg.: Utveckling av en ordklasstaggare, EPOS med SMDB (Svensk Morfologisk DataBas), för disambiguering av svenska texter.
  • Språkbruk, 2002-pågående, Institutet för svenska som andraspråk, GU. Arbetsuppg.: skapa databas för lagring och sökning i material med web-baserat gränssnitt. Språkteknologiska analyser.
  • Ordförrådet i läromedelstexter (ORDIL), 2002-pågående, Institutet för svenska som andraspråk, GU. Arbetsuppg.: Statistiska och språkvetenskapliga datorbaserade bearbetningar av läromedelstexter med web-gränssnitt för sökning i texter. Skapande av ordlistor.
  • Språkbanken, GU, 2005-2006. Arbetsuppg.: databaskonstruktion för sökning i ordklasstaggad text.

Utbildning

Doktorandtjänst (1999-2002)

I ämnet "Språkvetenskaplig databehandling" vid institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet.

Senaste publikationer

The Development of Swedish Receptive Vocabulary in CLIL: A Multilingual Perspective
Sofie Johansson, Inger Lindberg
Investigating content and language integrated learning : insights from Swedish high schools / edited by Liss Kerstin Sylvén., Bristol. UK, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visualizing Vocabulary: An Investigation into Student Assignments in CLIL and Non-CLIL Contexts
Sofie Johansson, Elisabeth Ohlsson
Investigating content and language integrated learning : insights from Swedish high schools / edited by Liss Kerstin Sylvén., Bristol, UK, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Ordförståelsens betydelse för en- och flerspråkiga elevers läsförståelse i naturvetenskapliga ämnen
Sofie Johansson, Anna Lyngfelt
Presentation på NordAnd-konferensen i Köpenhamn 2019, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Nyanländas språkinlärning : Fem delstudier om nyanländas lärande i olika kontexter
Sofie Johansson
Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA), Special / temanummer av tidskrift 2018
Special / temanummer av tidskrift

Students’ Perception of A Science Text: A Study On The Interrelation Of Vocabulary and Text Comprehension.
Anna Lyngfelt, Sofie Johansson
Paper presented at ECER, Bolzano Italy, 4-7 Sept 2018., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Lexin - ett stöd i språkutvecklingen hos nyanlända?
Ann-Kristin Hult, Richard LaBontee, Sofie Johansson
Göteborg, Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet, Rapport 2018
Rapport

Bedömning av en- och flerspråkiga elevers ordförståelse i naturvetenskapliga ämnen.
Sofie Johansson, Clas Olander
Paper presenterat på 13:e konferensen om Nordens språk som andraspråk, NordAnd, Vaasa, 7-9 June, 2017, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Vilka ord förstår en- och flerspråkiga högstadieelever i naturvetenskapliga ämnen?
Sofie Johansson
Populärvetenskaplig presentation på Bokmässan i Göteborg 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 63

2019

The Development of Swedish Receptive Vocabulary in CLIL: A Multilingual Perspective
Sofie Johansson, Inger Lindberg
Investigating content and language integrated learning : insights from Swedish high schools / edited by Liss Kerstin Sylvén., Bristol. UK, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visualizing Vocabulary: An Investigation into Student Assignments in CLIL and Non-CLIL Contexts
Sofie Johansson, Elisabeth Ohlsson
Investigating content and language integrated learning : insights from Swedish high schools / edited by Liss Kerstin Sylvén., Bristol, UK, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Ordförståelsens betydelse för en- och flerspråkiga elevers läsförståelse i naturvetenskapliga ämnen
Sofie Johansson, Anna Lyngfelt
Presentation på NordAnd-konferensen i Köpenhamn 2019, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

2018

Nyanländas språkinlärning : Fem delstudier om nyanländas lärande i olika kontexter
Sofie Johansson
Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA), Special / temanummer av tidskrift 2018
Special / temanummer av tidskrift

Students’ Perception of A Science Text: A Study On The Interrelation Of Vocabulary and Text Comprehension.
Anna Lyngfelt, Sofie Johansson
Paper presented at ECER, Bolzano Italy, 4-7 Sept 2018., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Lexin - ett stöd i språkutvecklingen hos nyanlända?
Ann-Kristin Hult, Richard LaBontee, Sofie Johansson
Göteborg, Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet, Rapport 2018
Rapport

2017

Bedömning av en- och flerspråkiga elevers ordförståelse i naturvetenskapliga ämnen.
Sofie Johansson, Clas Olander
Paper presenterat på 13:e konferensen om Nordens språk som andraspråk, NordAnd, Vaasa, 7-9 June, 2017, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Vilka ord förstår en- och flerspråkiga högstadieelever i naturvetenskapliga ämnen?
Sofie Johansson
Populärvetenskaplig presentation på Bokmässan i Göteborg 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 63

Sidansvarig: Jessica Oscarsson|Sidan uppdaterades: 2017-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://svenska.gu.se/om-oss/personal/?userId=xjosof&userName=Sofie+Johansson
Utskriftsdatum: 2019-09-20