Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ann-Christin Randahl

Universitetslektor

Ann-Christin Randahl
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
ann-christin.randahl@svenska.gu.se
031-786 3687

Rumsnummer: E314
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 41255 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 412 55 Göteborg

Om Ann-Christin Randahl

Sedan våren 2014 arbetar jag som lektor i didaktik på institutionen för svenska språket. Jag är intresserad av lärande, text och språk med fokus på elevers skrivande och lärares kollegiala lärande.

Min forskningsutbildning har jag fått i två olika forskarskolor: "Språk och lärande i mångfaldsperspektiv", en utbildning inom lärarlyftets regi som ledde fram till en licentiatexamen vid Göteborgs universitet och ”Forskarskolan Utbildningsvetenskap med inriktning mot didaktik”, som ledde fram till en doktorsexamen vid Örebro universitet och Södertörns högskola. I mitt licentiatsarbete intresserade jag mig för skrivandets mål och mening i gymnasieskolan och mitt avhandlingsarbete handlade om elevers skrivprocesser i svenska och fysik. 

Mellan 2016-2019 hade jag en tjänst som postdoktor och gästforskare vid Karlstads universitet i det VR-finansierade projektet ”Fortbildning på Facebook”. I projektet undersökte vi Facebook-grupper för lärare och deras funktion som ett utvidgat kollegium.  

Pågående forskningsprojekt

För närvarande är jag delaktig som gästforskare i den ämnesdidaktiska forskningsmiljön ROSE vid Karlstads universitet. I ROSE är jag framförallt engagerad i tre projekt: en forsknings- och utvecklingscirkel om migration, där Martin Kristiansson och jag undersöker transformationsprocesser med hjälp av Matons LCT-ramverk, ett ULF-projekt om lärares samplanering av lektioner, som leds av Kenneth Nordgren samt ett nordiskt projekt om undersökande litteraturdidaktik, QUALE.

Jag har även, liksom många andra, på olika sätt engagerats i arbetet med att ta fram material till regeringens satsning om fortbildning i läs- och skrivutveckling – Läslyftet. Som forskare har jag undersökt lärarnas lärande i de kollegiala samtal som är en central del i Läslyftets fortbildningsmodell. De kollegiala samtalen leds av en handledare, som är lärare i något av svenskämnena. Vilken roll handledarna har i Läslyftet samt vilken roll de spelar för skolutvecklingen på längre sikt är frågor som utreds i en pågående studie tillsammans med Pernilla Andersson Varga på Center för skolutveckling.

Undervisning och handledning

Som lektor undervisar jag främst på ämneslärarutbildningen i svenska, på såväl ämneskurser, som VFU- och examensarbeteskurser. Jag är också biträdande handledare för två doktorander, Erika Sturk och Anders Westerlund, som båda använder sig av Ivaničs diskursramverk i sitt utforskande av skrivande och skrivundervisning.

Övrigt

Vid sidan av undervisning och forskning har jag för närvarande ett uppdrag som programledare för ämneslärarprogrammet. Detta uppdrag delar jag med Örjan Hansson.

Publikationer (ej från GUP)

 

Ett fel uppstod vid JSON-tolkning. Meddelande: : null

Senaste publikationer

På väg mot en allsidig skrivundervisning
Erika Sturk, Ann-Christin Randahl, Eva Lindgren
Svenskläraren, Artikel i övriga tidskrifter 2020
Artikel i övriga tidskrifter

Semantiska vågor i arbetslagets literacysamtal
Ann-Christin Randahl, Pernilla Andersson Varga
Skriv! Les! 2019, 7-9 maj, Stavanger, Norge, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The literacy facilitator as moderator or mediating tool during peer discussions
Pernilla Andersson Varga, Ann-Christin Randahl
ECER 2019, 2-6 september, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Discourses of writing in Facebook groups for teachers
Erika Gillblad, Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller
ARLE 2019, June 26-28, 2019, Lisbon, Portugal, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Literacydiskurser i FB-grupper för lärare
Erika Gillblad, Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller
Skriv! Les! 2019, 7-9 maj, Stavanger, Norge, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Transformation av begreppet migration i ett skolutvecklingsprojekt
Ann-Christin Randahl, Martin Kristiansson
Femtende nordiske konferanse om SFL og sosialsemiotikk, (NSFL15), 14. og 15. november, Universitetet i Sørøst-Norge, campus Vestfold., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

"Sharing is caring"
Ann-Christin Randahl
Svenskläraren, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Språkhandlingar i professionella lärandegemenskaper på Facebook
Ann-Christin Randahl
Grammatik, kritik, didaktik: nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik / Hipkiss, Anna Maria (red.). Trettonde nordiska konferensen för systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik (NSFL 13), 12-13 October 2017 : Göteborg, Sweden , Göteborg, Göteborgs universitet, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Från samtalsledare till förändringsagent? Handledarens roll i Läslyftet
Pernilla Andersson Varga, Ann-Christin Randahl
Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning.Textkulturer. Karlstad 24-25 nov, 2016 / Redaktörer: Birgitta Ljung Egeland, Christina Olin Scheller, Marie Tanner, Michael Tengberg, Karlstad , Karlstads universitet Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Svensklärare på sociala medier : En ämnesdidaktisk analys av tre svensklärargrupper på Facebook
Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller, Jorryt van Bommel, Yvonne Liljekvist
Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Textkulturer. Karlstad 24-25 nov, 2016 / Redaktörer: Birgitta Ljung Egeland, Christina Olin Scheller, Marie Tanner, Michael Tengberg, Karlstad, Karlstads universitet Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Ett fel uppstod vid JSON-tolkning. Meddelande: : null

Visar 1 - 10 av 17

2020

På väg mot en allsidig skrivundervisning
Erika Sturk, Ann-Christin Randahl, Eva Lindgren
Svenskläraren, Artikel i övriga tidskrifter 2020
Artikel i övriga tidskrifter

2019

Semantiska vågor i arbetslagets literacysamtal
Ann-Christin Randahl, Pernilla Andersson Varga
Skriv! Les! 2019, 7-9 maj, Stavanger, Norge, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The literacy facilitator as moderator or mediating tool during peer discussions
Pernilla Andersson Varga, Ann-Christin Randahl
ECER 2019, 2-6 september, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Discourses of writing in Facebook groups for teachers
Erika Gillblad, Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller
ARLE 2019, June 26-28, 2019, Lisbon, Portugal, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Literacydiskurser i FB-grupper för lärare
Erika Gillblad, Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller
Skriv! Les! 2019, 7-9 maj, Stavanger, Norge, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Transformation av begreppet migration i ett skolutvecklingsprojekt
Ann-Christin Randahl, Martin Kristiansson
Femtende nordiske konferanse om SFL og sosialsemiotikk, (NSFL15), 14. og 15. november, Universitetet i Sørøst-Norge, campus Vestfold., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

"Sharing is caring"
Ann-Christin Randahl
Svenskläraren, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Språkhandlingar i professionella lärandegemenskaper på Facebook
Ann-Christin Randahl
Grammatik, kritik, didaktik: nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik / Hipkiss, Anna Maria (red.). Trettonde nordiska konferensen för systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik (NSFL 13), 12-13 October 2017 : Göteborg, Sweden , Göteborg, Göteborgs universitet, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

2017

Från samtalsledare till förändringsagent? Handledarens roll i Läslyftet
Pernilla Andersson Varga, Ann-Christin Randahl
Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning.Textkulturer. Karlstad 24-25 nov, 2016 / Redaktörer: Birgitta Ljung Egeland, Christina Olin Scheller, Marie Tanner, Michael Tengberg, Karlstad , Karlstads universitet Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Svensklärare på sociala medier : En ämnesdidaktisk analys av tre svensklärargrupper på Facebook
Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller, Jorryt van Bommel, Yvonne Liljekvist
Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Textkulturer. Karlstad 24-25 nov, 2016 / Redaktörer: Birgitta Ljung Egeland, Christina Olin Scheller, Marie Tanner, Michael Tengberg, Karlstad, Karlstads universitet Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 17

Sidansvarig: Sven Lindström|Sidan uppdaterades: 2017-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://svenska.gu.se/om-oss/personal/?userId=xranan
Utskriftsdatum: 2020-07-08