Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Per Holmberg

Professor

Per Holmberg
Professor
Akademisk grad: Docent,
per.holmberg@svenska.gu.se
031-786 4468
0735-790687

Rumsnummer: F311
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 41255 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 412 55 Göteborg

Om Per Holmberg

Professor i svenska språket med inriktning mot språkbruksforskning

Jag anställdes vid institutionen som professor 2016 och en av mina arbetsuppgifter är att vara med i ledningen av profilområdet Text och kontext, som är en av de största forskningsmiljöerna för språkbruksforskning i Norden. Utifrån ett intresse för hur samtal och text fungerar i olika sociala sammanhang har min forskning rört så olika områden som ungdomssamtal, matlagningsprogram i tv, elevtexter, platsannonser och runstenar. Också som lärare och handledare är jag inriktad mot språknära analyser av vad som händer i olika slags texter. Sedan tidigare är jag högstadie- och gymnasielärare, och med den bakgrunden har det varit naturligt att arbeta med att utveckla lärarutbildningen till en forskningsbaserad professionsutbildning.

En del av vad jag skrivit finns tillgängligt här.

Forskning

I min avhandling (Emotiv betydelse och evaluering i text 2002) utredde jag teoretiska och metodiska problem med att beskriva språkliga uttryck för värderingar, och jag använde då s.k. systemisk-funktionell grammatik. Sedan dess har jag varit med att utveckla teorin för beskrivning av svenskans grammatik och svenska texter. 

Pågående projekt

  • Rök runestone revisited (Vetenskapsrådet, 2017-2020) Projektet omvärderar tidigare tolkningar av, Rökstenen, Sveriges mest kända runsten, och utvecklar i samarbete med forskare från olika discipliner en helt ny förståelse av monumentet.

Avslutade projekt (urval)

  • Platsannonsens interpersonella grammatik (2018-2019) med Karin Helgesson
  • Modersmålsdidaktik i Norden (2016-2019) med Anna Nordenstam, Inst. för litteratur, religion och idehistoria
  • Textstruktur i gymnasieelevers diskursiva skrivande (Skolverket, 2017) med Britt-Marie Apelgren, Inst. för pedagogik och specialpedagogik
  • Feedback för skrivande. En kunskapsöversikt (Skolforskningsinstitutet, 2016-2018)

Handledning

Jag är för närvarande med och handleder följande doktorander:

  • Kajsa Thyberg som analyserar svenskans det-konstruktioner med hjälp av systemisk-funktionell grammatik.
  • Anna Winlund som genomför en etnografisk studie av hur nyanlända elever med kort skolbakgrund tillägnar sig svenskt skriftspråk.

Redan avslutade projekt på forskarnivå där jag varit handledare eller bihandledare har gällt den grammatiska konstruktionen av tankar i psykologsamtal (Inga-Lill Grahn), bruk av grammatiska metaforer (Ulrika Magnusson), utveckling av dialogteknik (Mikael Nordenfors), arbete med förklarande text (Mariana Sellgren), projektarbete i grupp (Erik Boström), attityder till skrivundervisning (Ann-Christin Randahl), flerspråkiga elevers läsning av läroböcker i historia (Lotta Olvegård) samt lärares feedback till flerspråkiga studerande (Liivi Jakobson).

Undervisning

På forskarnivå och avancerad nivå har jag ansvarat för kurser om text- och diskursteori, systemisk-funktionell grammatik och skrivforskning. I utbildningen av lärare och språkkonsulter deltar jag ofta i kurser om textanalys, grammatik och skrivande. 

Övrigt

På olika sätt har jag engagerat mig i det pågående arbetet med kvalitet och samordning, exempelvis som programledare för universitetets ämneslärarutbildning. En viktig uppgift har varit att stärka möjligheten till forskarutbildning för verksamma lärare genom olika forskarskolor.

Jag invaldes 2017 i Kungliga Vetenskaps- och Vitterhets-Samhället i Göteborg.

Senaste publikationer

Upper secondary students’ discursive writing in two languages
Britt Marie Apelgren, Per Holmberg
Writing & Pedagogy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Profession, praktikfält och pengar
Anna Nordenstam, Per Holmberg
Litteraturdidaktik : Språkämnen i samverkan / Ylva Lindberg och Anette Svensson (red.)., Stockholm, Natur och kultur, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

On the emergence of the L1 research field. A comparative study of PhD abstracts in the Nordic countries 2000–2017
Per Holmberg, Ellen Krogh, Anna Nordenstam, Sylvi Penne, Dag Skarstein et al.
L1-Educational Studies in Language and Literature, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Grammatik i funktionellt perspektiv
Per Holmberg
Att bli lärare i svenska / Caroline Liberg, Jon Smidt (red.)., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The development of academic vocabulary in Swedish
Per Holmberg
Investigating content and language integrated learning : insights from Swedish high schools / edited by Liss Kerstin Sylvén., Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Sånt vi gör med skrift – och den med oss
Per Holmberg
Sånt vi bara gör / redigerad av Jenny Nilsson, Susanne Nylund Skog och Fredrik Skott., Stockholm, Carlsson i samarbete med Institutet för språk och folkminnen, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Feedback i skrivundervisningen: Systematisk översikt 2018:01
Åsa Hirsh, Per Holmberg, Johan Samuelsson, Johan Wallin
Solna, Skolforskningsinstitutets systematiska översikter, Rapport 2018
Rapport

Språkvetenskap och utbildningsvetenskap
Per Holmberg
Varför språkvetenskap? Kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter. David Håkansson, Anna-Malin Karlsson (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 31 - 40 av 51

2012

2011

Funktionell textanalys
Per Holmberg, Anna-Malin Karlsson, Andreas Nord
Stockholm, Norstedts, Samlingsverk 2011
Samlingsverk

Funktionell grammatik och textanalys
Per Holmberg, Anna-Malin Karlsson, Andreas Nord
Funktionell textanalys, Stockholm, Norstedts, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Skrivandets genrer. Tankearbete, mötesplatser och verktyg
Per Holmberg
Växtkraft. Om svenskämnets möjligheter. Svensklärarföreningens årsskrift 2010, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Digital argumentation. Datorskrivandets transformering av skolans genrearbete
Per Holmberg
Utbildning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att rista tid och rum i sten
Per Holmberg, Håkan Jansson
Funktionell textanalys, Stockholm, Norstedts, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Texters interpersonella grammatik
Per Holmberg
Funktionell textanalys, Stockholm, Norstedts, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

2010

Skrivpedagogik i praktiken. Textkedjor, textsamtal och texttypologier i tre svensklärares klassrum
Per Holmberg, Karolina Wirdenäs
Språk och stil, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 31 - 40 av 51

Sidansvarig: Sven Lindström|Sidan uppdaterades: 2017-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?