Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Per Holmberg

Professor

Per Holmberg
Professor
Akademisk grad: Docent,
per.holmberg@svenska.gu.se
031-786 4468
0735-790687

Rumsnummer: F311
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Lundgrensgatan 1B , 41256 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 412 55 Göteborg

Om Per Holmberg

Professor i svenska språket med inriktning mot språkbruksforskning

Jag anställdes vid institutionen som professor 2016 och en av mina arbetsuppgifter är att leda arbetet inom profilområdet Text och kontext, som är en av de största forskningsmiljöerna för språkbruksforskning i Norden. Utifrån ett intresse för hur samtal och text fungerar i olika sociala sammanhang har min forskning rört så olika områden som ungdomssamtal, matlagningsprogram i tv, elevtexter och runstenar. Också som lärare och handledare är jag inriktad mot språknära analyser av vad som händer i olika slags texter. Sedan tidigare är jag högstadie- och gymnasielärare, och med den bakgrunden har det varit naturligt att arbeta med att utveckla lärarutbildningen till en forskningsbaserad professionsutbildning.

En del av vad jag skrivit finns tillgängligt här.

Forskning

I min avhandling (Emotiv betydelse och evaluering i text 2002) utredde jag teoretiska och metodiska problem med att beskriva språkliga uttryck för värderingar, och jag använde då s.k. systemisk-funktionell grammatik. Sedan dess har jag varit med att utveckla teorin för beskrivning av svenskans grammatik och svenska texter. 

Pågående projekt

  • På återbesök vid Rökstenen (Vetenskapsrådet, 2017-2019) Projektet omvärderar tidigare tolkningar av, Rökstenen, Sveriges mest kända runsten. Den delstudien jag nu arbetar med gäller den idéhistoriska kontexten för 1900-talets tolkningar inom runologi, arkeologi och litteraturhistoria.
  • Modersmålsdidaktik i Norden (2016-2018) I ett samarbete med Anna Nordenstam, Instutitionen för litteratur, idéhistoria och religion, och forskare från Norge, Danmark och Finland studerar vi framväxten av ett tvärvetenskapliga forskningsfält kring språk, litteratur och lärande i skolämnena svenska, norska, danska, finlandssvenska och finska.

Avslutade projekt (urval)

  • Textstruktur i gymnasieelevers diskursiva skrivande (Skolverket, 2017)
  • Feedback för skrivande. En kunskapsöversikt (Skolforskningsinstitutet, 2016-2018)

Handledning

Jag handleder för närvarande följande doktorander:

  • Liivi Jakobson undersöker lärares feedback på vuxna nybörjarstudenters texter
  • Kajsa Thyberg analyserar svenskans det-konstruktioner med hjälp av systemisk-funktionell grammatik
  • Anna Winlund genomför en etnografisk studie av hur nyanlända elever med kort skolbakgrund tillägnar sig svenskt skriftspråk

Redan avslutade projekt på forskarnivå där jag varit handledare eller bihandledare har gällt den grammatiska konstruktionen av tankar i psykologsamtal (Inga-Lill Grahn), bruk av grammatiska metaforer (Ulrika Magnusson), utveckling av dialogteknik (Mikael Nordenfors), arbete med förklarande text (Mariana Sellgren), projektarbete i grupp (Erik Boström), attityder till skrivundervisning (Ann-Christin Randahl) och flerspråkiga elevers läsning av läroböcker i historia (Lotta Olvegård).

Undervisning

På forskarnivå och avancerad nivå har jag ansvarat för kurser om text- och diskursteori, systemisk-funktionell grammatik och skrivforskning. I utbildningen av lärare och språkkonsulter deltar jag ofta i kurser om textanalys, grammatik och skrivande. Jag är också engagerad i fortbildning för verksamma lärare, bland annat inom det s.k. läslyftet.

Övrigt

På olika sätt har jag engagerat mig i det pågående arbetet med kvalitet och samordning, exempelvis som programledare för universitetets ämneslärarutbildning. En viktig uppgift har varit att stärka möjligheten till forskarutbildning för verksamma lärare genom olika forskarskolor, just nu Learning, teaching and assessment of Swedish and English. Multilingualism as an asset and a challenge som leds av Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet (2018-2021).

Jag invaldes 2017 i Kungliga Vetenskaps- och Vitterhets-Samhället i Göteborg.

Senaste publikationer

Grammatik i funktionellt perspektiv
Per Holmberg
Att bli lärare i svenska / Caroline Liberg, Jon Smidt (red.)., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

On the emergence of the L1 research field. A comparative study of PhD abstracts in the Nordic countries 2000–2017
Per Holmberg, Ellen Krogh, Anna Nordenstam, Sylvi Penne, Dag Skarstein et al.
L1-Educational Studies in Language and Literature, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The development of academic vocabulary in Swedish
Per Holmberg
Investigating content and language integrated learning : insights from Swedish high schools / edited by Liss Kerstin Sylvén., Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Sånt vi gör med skrift – och den med oss
Per Holmberg
Sånt vi bara gör / redigerad av Jenny Nilsson, Susanne Nylund Skog och Fredrik Skott., Stockholm, Carlsson i samarbete med Institutet för språk och folkminnen, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Feedback i skrivundervisningen: Systematisk översikt 2018:01
Åsa Hirsh, Per Holmberg, Johan Samuelsson, Johan Wallin
Solna, Skolforskningsinstitutets systematiska översikter, Rapport 2018
Rapport

Språkvetenskap och utbildningsvetenskap
Per Holmberg
Varför språkvetenskap? Kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter. David Håkansson, Anna-Malin Karlsson (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

‘Nation’ and ‘race’ in the twentieth century scientific discourse on Viking Age runestones
Per Holmberg
La quatorzième Conférence Internationale d'Histoire des Sciences du Langage (ICHoLS XIV). August 28 - September 1, 2017, Paris, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att undersöka texter som deltagande. Systemisk-funktionell analys av elevers skrivande
Per Holmberg
Text och kontext. Perspektiv på textanalys, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 41 - 50 av 50

2010

Text, språk och lärande. Introduktion till genrepedagogik
Per Holmberg
Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Artikel i övriga tidskrifter 2010
Artikel i övriga tidskrifter

Vikingatidens evighetsmaskiner
Per Holmberg, Håkan Jansson
Bo65. Festskrift till Bo Ralph, Artikel i övriga tidskrifter 2010
Artikel i övriga tidskrifter

2009

Tid att lära genre. Utvärdering av "Språket i skolans ämnen och skolans ämnen i språket"
Per Holmberg
Malmö, Resurscentrum för mångfaldens skola, Rapport 2009
Rapport

Textsamtal för skrivande
Per Holmberg
Sjätte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Muntlighetens möjligheter – retorik, berättande, samtal. Uppsala 27-28 november 2008. Huvudredaktör: Ann Pelmér., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2009
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2007

Grammatik med betydelse. Att introducera systemisk-funktionell grammatik (SFG)
Per Holmberg, Anna-Malin Karlsson
Webbplats för Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet: Konferensen "Grammatik på högskolan: vad, varför, hur?" (Uppsala 23 mars 2007) <http://www.nordiska.uu.se/konferens/grammatik-hogskolan>, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2007
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2006

Grammatik med betydelse. En introduktion till funktionell grammatik
Per Holmberg, Anna-Malin Karlsson
Uppsala, Hallgren & Fallgren, Lärobok 2006
Lärobok

Funktionell grammatik för skolans textarbete
Per Holmberg
Språket och kunskapen : att lära på sitt andraspråk i skola och hö,kola : rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg / redaktörer: Inger Lindberg och Karin Sandwall, Kapitel i bok 2006
Kapitel i bok

2005

Cooking as entertainment.Text activities in a recipe
Per Holmberg
Semiotics from the North : Nordic approaches to systemic functional linguistics / Kjell Lars Berge, Eva Maagerø (eds.), Artikel i övriga tidskrifter 2005
Artikel i övriga tidskrifter

Tinas textaktiviteter
Per Holmberg
Svenskans beskrivning : [SvB.] 27, Förhandlingar vid Tjugosjunde sammankomsten för svenskans beskrivning, Växjö den 14 och 15 maj 2004 / utgivare: Gunilla Byrman, Artikel i övriga tidskrifter 2005
Artikel i övriga tidskrifter

2002

Emotiv betydelse och evaluering i text
Per Holmberg
Göteborg, University of Gothenburg, Doktorsavhandling 2002
Doktorsavhandling

Visar 41 - 50 av 50

Sidansvarig: Jessica Oscarsson|Sidan uppdaterades: 2017-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?