Jag har varit doktorand i nordiska språk på institutionen sedan hösten 2014 och har en utbildningsbakgrund inom svenska och tyska språket samt genusvetenskap. I såväl forskning som undervisning har jag ett brett intresse för kritiska perspektiv och samspelet mellan text och kontext, och jag har särskilt kommit att arbeta med intersektionella perspektiv på språk och text. Min forskning är kopplad till institutionens profilområde Text och kontext.
Avhandlingsprojekt
I mitt avhandlingsprojekt studerar jag intertextualitet och interdiskursivitet i en serie myndighetstexter som rör en statlig satsning på kulturinsatser för äldre. Texterna tillhör olika genrer och har olika avsändare, men hänger samman i s.k. textkedjor genom att de behandlar (delvis) samma innehåll och ingår i en kommunikationskedja (jfr med hur en statlig utredning kan leda vidare till en proposition). På ett övergripande plan intresserar jag mig för vad som händer när texterna i dialog med tidigare texter beskriver samma sak, men till olika målgrupper och med olika syften, och hur diskurser om kultur och äldre formas och omformas i texterna.
Mer konkret undersöker jag två relaterade aspekter av dessa texter. Dels gör jag en intertextuell analys av hur texterna hänger ihop och förhåller sig till varandra, t.ex. hur vissa språkliga och innehållsliga aspekter flyttar, förändras och omförhandlas i och mellan texterna. Det handlar bl.a. om hur argument för satsningen ”reser” i textkedjan och förändras på vägen. Dels undersöker jag hur texterna språkligt konstruerar kulturinsatsernas deltagare och syfte. Det handlar till exempel om hur kultur beskrivs som meningsfullt i relation till målgruppen, och vilka roller deltagarna rent språkligt tilldelas i texterna.
Mina handledare är docent Andreas Nord och docent Hans Landqvist.
Undervisning
För närvarande har jag ingen undervisning, men jag har tidigare haft regelbunden undervisning på språkkonsultprogrammet och grundutbildningen i svenska språket. De kurser jag arbetat med ligger i första hand inom fältet för text- och diskursanalys, men emellanåt har jag också undervisat på färdighetsinriktade kurser inom textproduktion i tal och skrift och handlett uppsatser.
Tidigare har jag undervisat och handlett ingenjörsstudenter i skrivande och presentationsteknik på Avdelningen för fackspråk och kommunikation vid Chalmers tekniska högskola, samt undervisat i textanalys, sociolingvistik och retorik på diverse utbildningar vid Högskolan i Halmstad.