Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Per Holmberg

Professor

Per Holmberg
Professor
Akademisk grad: Docent,
per.holmberg@svenska.gu.se
031-786 4468
0735-790687

Rumsnummer: F311
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 41255 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se
Besöksadress: Lundgrensgatan 1B , 412 56 Göteborg

Om Per Holmberg

Professor i svenska språket med inriktning mot språkbruksforskning

Jag anställdes vid institutionen som professor 2016 och en av mina arbetsuppgifter är att leda arbetet inom profilområdet Text och kontext, som är en av de största forskningsmiljöerna för språkbruksforskning i Norden. Utifrån ett intresse för hur samtal och text fungerar i olika sociala sammanhang har min forskning rört så olika områden som ungdomssamtal, matlagningsprogram i tv, elevtexter och runstenar. Också som lärare och handledare är jag inriktad mot språknära analyser av vad som händer i olika slags texter. Sedan tidigare är jag högstadie- och gymnasielärare, och med den bakgrunden har det varit naturligt att arbeta med att utveckla lärarutbildningen till en forskningsbaserad professionsutbildning.

En del av vad jag skrivit finns tillgängligt här.

Forskning

I min avhandling (Emotiv betydelse och evaluering i text 2002) utredde jag teoretiska och metodiska problem med att beskriva språkliga uttryck för värderingar, och jag använde då s.k. systemisk-funktionell grammatik. Sedan dess har jag varit med att utveckla teorin för beskrivning av svenskans grammatik och svenska texter. 

Pågående projekt

  • På återbesök vid Rökstenen (Vetenskapsrådet, 2017-2019) Projektet omvärderar tidigare tolkningar av, Rökstenen, Sveriges mest kända runsten. Den delstudien jag nu arbetar med gäller den idéhistoriska kontexten för 1900-talets tolkningar inom runologi, arkeologi och litteraturhistoria.
  • Modersmålsdidaktik i Norden (2016-2018) I ett samarbete med Anna Nordenstam, Instutitionen för litteratur, idéhistoria och religion, och forskare från Norge, Danmark och Finland studerar vi framväxten av ett tvärvetenskapliga forskningsfält kring språk, litteratur och lärande i skolämnena svenska, norska, danska, finlandssvenska och finska.

Avslutade projekt (urval)

  • Textstruktur i gymnasieelevers diskursiva skrivande (Skolverket, 2017)
  • Feedback för skrivande. En kunskapsöversikt (Skolforskningsinstitutet, 2016-2018)

Handledning

Jag handleder för närvarande följande doktorander:

  • Liivi Jakobson undersöker lärares feedback på vuxna nybörjarstudenters texter
  • Kajsa Thyberg analyserar svenskans det-konstruktioner med hjälp av systemisk-funktionell grammatik
  • Anna Winlund genomför en etnografisk studie av hur nyanlända elever med kort skolbakgrund tillägnar sig svenskt skriftspråk

Redan avslutade projekt på forskarnivå där jag varit handledare eller bihandledare har gällt den grammatiska konstruktionen av tankar i psykologsamtal (Inga-Lill Grahn), bruk av grammatiska metaforer (Ulrika Magnusson), utveckling av dialogteknik (Mikael Nordenfors), arbete med förklarande text (Mariana Sellgren), projektarbete i grupp (Erik Boström), attityder till skrivundervisning (Ann-Christin Randahl) och flerspråkiga elevers läsning av läroböcker i historia (Lotta Olvegård).

Undervisning

På forskarnivå och avancerad nivå har jag ansvarat för kurser om text- och diskursteori, systemisk-funktionell grammatik och skrivforskning. I utbildningen av lärare och språkkonsulter deltar jag ofta i kurser om textanalys, grammatik och skrivande. Jag är också engagerad i fortbildning för verksamma lärare, bland annat inom det s.k. läslyftet.

Övrigt

På olika sätt har jag engagerat mig i det pågående arbetet med kvalitet och samordning, exempelvis som programledare för universitetets ämneslärarutbildning. En viktig uppgift har varit att stärka möjligheten till forskarutbildning för verksamma lärare genom olika forskarskolor, just nu Learning, teaching and assessment of Swedish and English. Multilingualism as an asset and a challenge som leds av Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet (2018-2021).

Jag invaldes 2017 i Kungliga Vetenskaps- och Vitterhets-Samhället i Göteborg.

Senaste publikationer

Feedback i skrivundervisningen: Systematisk översikt 2018:01
Åsa Hirsh, Per Holmberg, Johan Samuelsson, Johan Wallin
Solna, Skolforskningsinstitutets systematiska översikter, Övrigt 2018
Övrigt

Språkvetenskap och utbildningsvetenskap
Per Holmberg
Varför språkvetenskap? Kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter. David Håkansson, Anna-Malin Karlsson (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

‘Nation’ and ‘race’ in the twentieth century scientific discourse on Viking Age runestones
Per Holmberg
La quatorzième Conférence Internationale d'Histoire des Sciences du Langage (ICHoLS XIV). August 28 - September 1, 2017, Paris, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att undersöka texter som deltagande. Systemisk-funktionell analys av elevers skrivande
Per Holmberg
Text och kontext. Perspektiv på textanalys, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Svenska med didaktisk inriktning. Ett forskningsområde i rörelse
Per Holmberg, Anna Nordenstam
Framtida berättelser. Perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik, Vasa, Åbo akademi, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Paths to academic writing in a globalized world. A longitudinal study of content and language integrated learning in upper secondary school in Sweden
Maria Lim Falk, Per Holmberg
Recherches en écritures. Regards pluriels, Lorraine, Centre de recherche sur les médiations, Université de Lorraine, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Svaren på Rökstenens gåtor. En socialsemiotisk analys av meningsskapande och rumslighet
Per Holmberg
Futhark: International Journal of Runic Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 46

2018

Feedback i skrivundervisningen: Systematisk översikt 2018:01
Åsa Hirsh, Per Holmberg, Johan Samuelsson, Johan Wallin
Solna, Skolforskningsinstitutets systematiska översikter, Övrigt 2018
Övrigt

2017

Språkvetenskap och utbildningsvetenskap
Per Holmberg
Varför språkvetenskap? Kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter. David Håkansson, Anna-Malin Karlsson (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

‘Nation’ and ‘race’ in the twentieth century scientific discourse on Viking Age runestones
Per Holmberg
La quatorzième Conférence Internationale d'Histoire des Sciences du Langage (ICHoLS XIV). August 28 - September 1, 2017, Paris, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att undersöka texter som deltagande. Systemisk-funktionell analys av elevers skrivande
Per Holmberg
Text och kontext. Perspektiv på textanalys, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Svenska med didaktisk inriktning. Ett forskningsområde i rörelse
Per Holmberg, Anna Nordenstam
Framtida berättelser. Perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik, Vasa, Åbo akademi, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Paths to academic writing in a globalized world. A longitudinal study of content and language integrated learning in upper secondary school in Sweden
Maria Lim Falk, Per Holmberg
Recherches en écritures. Regards pluriels, Lorraine, Centre de recherche sur les médiations, Université de Lorraine, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Svaren på Rökstenens gåtor. En socialsemiotisk analys av meningsskapande och rumslighet
Per Holmberg
Futhark: International Journal of Runic Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 46

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2017-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?