Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Robert Sjöberg

Universitetsadjunkt

Robert Sjöberg
Universitetsadjunkt , Studierektor
robert.sjoberg@ped.gu.se
031-786 4467

Rumsnummer: F342
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Lundgrensgatan 1B , 41256 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se
Besöksadress: Lundgrensgatan 1B , 412 56 Göteborg

Om Robert Sjöberg

Studierektor för ämneslärarprogrammet, Svenska språket

Sedan våren 2015 arbetar jag vid institutionen för svenska språket som universitetsadjunkt med i huvudsak svenskdidaktik inom ämeslärarprogrammet för blivande gymnasielärare men också grundskollärare.

Forskning

Avhandlingsprojekt

Sedan 2009 är jag forskarstuderande inom pedagogiskt arbete med fokus på lärares kunskapsbedömning som uppdrag, praktik och kompetens. Mina studier genomförs inom ramen för CUL, Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, och jag genomför mina doktorandstudier vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik i Göteborg där mina handledare är professor Jan-Eric Gustafsson och docent Britt-Marie Apelgren också är verksamma.

Mitt avhandlingsprojekt behandlar frågor om kvalitet i kunskapsbedömningar inom språk med exemplet gymnasielärares textbedömning. Med testteoretiska begrepp och verktyg analyseras validitet, reliabilitet och generaliserbarhet i lärarnas uppsatsvärderingar. Arbetstitel är: Bedömningars bräcklighet.

Projekt om examensuppsatser inom lärarprogrammet

Vidare har jag varit del i ett projekt finansierat av Vetenskapsrådet som analyserar examensuppsatser inom lärarprogrammet vid Göteborgs universitet med professor Jan Carlé som vetenskaplig ledare. Mitt bidrag har främst handlat om teoretiska diskussioner och inramningar i projektgruppen men också vid rundabordetsamtal vid högskolepedagogisk konferens.

Undervisning

Svenska språket

Främst undervisar jag vid institutionen inom textproduktion i tal och skrift samt kunskapsbedömning inom svenskämnet. Retorik, grammatik och skrivdidaktik är också områden som ingår i undervisningsuppdraget, där jag föreläser och håller seminarier av olika slag.

Lärarutbildning

Vidare har jag varit handledare inom lärarutbildningen samt VFU-lärare inom ämneslärarprogrammet men också inom VAL-projektet olika lärarstudentskategorier som genomför sina pedagogiska studier. En stor del av min undervisning rör bedömningskurser för ämneslärare. Jag har inom bedömningsområdet även varit kursledare för både studenter vid det långa programmet och korta programmet samt suttit i programrådet för korta programmet.

Språkhandledning

Vid sidan om den ordinarie undervisningen arbetar jag även vid ASK, Enheten för akademiskt språk, som språkhandledare för i huvudsak studenter vid Handels och nybörjarsvenska för utländska forskare, Swedish Language and Culture.

Samverkan

Under våren 2015 var jag del i Skolverkets Läs- och skrivlyft, där jag bland annat var medförfattare till två artiklar inom den modul som institutionen fått i uppdrag att skriva. Dessutom var jag ansvarig för den så kallade "bedömningsstrimman", ett tema som rörde kunskapsbedömning av och för läs- och skrivförmåga.

Nyckelord
Pedagogiskt arbete; likvärdig bedömning; performance assessment, uppsatsbedömning och språkdidaktik; bedömningsteorier; bedömaruppdrag och bedömningskompetens; provkonstruktion, testteori och generaliserbarhetsteori; bedömningsmodeller, betygsskalor och kunskapskriterier; bedömarvariabilitet, validitet och reliabilitet; lärarprofession, expertisteorier och praktikteorier.

Senaste publikationer

Generell och ämnesspecifik skrivkompetens
Mikael Nordenfors, Robert Sjöberg
Del 5 i Modulen: Att tolka och skriva text i skolans alla ämnen, Läs- & skrivportalen., Stockholm, Skolverket, Övrigt 2015
Övrigt

Att tolka och skriva text i skolans olika ämnen.
Anna Lyngfelt, Per Holmberg, Robert Sjöberg
Del 1 i Modulen: Att tolka och skriva text i skolans alla ämnen, Läs- & skrivportalen. , Stockholm, Skolverket, Övrigt 2015
Övrigt

The black-boxed interrater reliability: On the overlooked distinction between absolute and relative rater variability in the criterion-referenced policy era
Robert Sjöberg
Paper presentation at the 43rd Annual Congress of NERA, the Nordic Educational Research Assossiation 4-6 March 2015 in Gothenburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bedömaröverensstämmelsens svarta låda: Ett försök till att utmana den gängse bilden av bedömningars tillförlitlighet i den kriterierelaterade skolan
Robert Sjöberg
Paperpresentation vid konferensen Mötesplats CUL, Stenungsund 4-5 november 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Hur rättvis och likvärdig är bedömningen i språkklassrummet?
Robert Sjöberg
Die 27. Göteborger Deutschlehrertage. Göteborg, Pedagogen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Doktorander som kreativa brobyggare – samtal om läraryrkets praktik ur ett nordiskt perspektiv
Karin Rönnerman, Peter Erlandson, Anna-Carin Bredmar, Marita Cronqvist, Marie Grice et al.
Paper presenterat på Högskolepedagogisk konferens vid Göteborgs universitet(HKG2013), 17 oktober 2013., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What is the essay worth? The role of rating models in teacher-mediated assessment of writing proficiency.
Robert Sjöberg
Paper Presentation at the ECER Conference, Istanbul, 10-13 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ansvar i profession och praktik
Marie Grice, Robert Sjöberg
K. Rönnerman & P. Erlandson (Red.). Doktorander som kreativa brobyggare. Centrum för Utbildningsvetenskap och Lärarforskning. Tema: Läraryrkets Praktik, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Teachers' judgements of national L3 writing tests in Sweden; rater variability, severity and leniency
Robert Sjöberg
Full paper at AEA-Europe 13th Annual Conference, Berlin, 8-10 November , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 16

2015

Generell och ämnesspecifik skrivkompetens
Mikael Nordenfors, Robert Sjöberg
Del 5 i Modulen: Att tolka och skriva text i skolans alla ämnen, Läs- & skrivportalen., Stockholm, Skolverket, Övrigt 2015
Övrigt

Att tolka och skriva text i skolans olika ämnen.
Anna Lyngfelt, Per Holmberg, Robert Sjöberg
Del 1 i Modulen: Att tolka och skriva text i skolans alla ämnen, Läs- & skrivportalen. , Stockholm, Skolverket, Övrigt 2015
Övrigt

The black-boxed interrater reliability: On the overlooked distinction between absolute and relative rater variability in the criterion-referenced policy era
Robert Sjöberg
Paper presentation at the 43rd Annual Congress of NERA, the Nordic Educational Research Assossiation 4-6 March 2015 in Gothenburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Bedömaröverensstämmelsens svarta låda: Ett försök till att utmana den gängse bilden av bedömningars tillförlitlighet i den kriterierelaterade skolan
Robert Sjöberg
Paperpresentation vid konferensen Mötesplats CUL, Stenungsund 4-5 november 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Hur rättvis och likvärdig är bedömningen i språkklassrummet?
Robert Sjöberg
Die 27. Göteborger Deutschlehrertage. Göteborg, Pedagogen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

Doktorander som kreativa brobyggare – samtal om läraryrkets praktik ur ett nordiskt perspektiv
Karin Rönnerman, Peter Erlandson, Anna-Carin Bredmar, Marita Cronqvist, Marie Grice et al.
Paper presenterat på Högskolepedagogisk konferens vid Göteborgs universitet(HKG2013), 17 oktober 2013., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What is the essay worth? The role of rating models in teacher-mediated assessment of writing proficiency.
Robert Sjöberg
Paper Presentation at the ECER Conference, Istanbul, 10-13 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ansvar i profession och praktik
Marie Grice, Robert Sjöberg
K. Rönnerman & P. Erlandson (Red.). Doktorander som kreativa brobyggare. Centrum för Utbildningsvetenskap och Lärarforskning. Tema: Läraryrkets Praktik, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

2012

Teachers' judgements of national L3 writing tests in Sweden; rater variability, severity and leniency
Robert Sjöberg
Full paper at AEA-Europe 13th Annual Conference, Berlin, 8-10 November , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 16

Sidansvarig: Jessica Oscarsson|Sidan uppdaterades: 2017-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?